entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

The Social Media Professor Niklas Myhr -om spridning, Donald Trump och Influencers

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sun, March 05, 2017 08:06:59

The Social Media Professor är tillbaka och vi talar om sociala medier 2016. Vad hände under förra året? Hur får man ut sitt budskap? Vi talar även om Donald Trump och hans stil i sociala medier. Det är skillnad mellan hur amerikaner jobbar med sociala medier och svenskar. Vi kommer in på influencers och hur du kan dra fördel av dem.



Niklas Myhr är en Piteåbo som hamnat i Kaliforninen och undervisar i marknadsföring och sociala medier.

Han har drivits av nyfikenhet och började studera på Linköpings Universitet och jobbade sen i Stockholm på IFL med praktikfall och intervjuade ledande personer runt om i världen. Han blev sen inspirerad av en fransk professor att studera vidare, som ledde till en doktorsgrad på University of Virginia. Ämnet var B2B marknadsföring och avhandlingen berörde global supply chain partnerships varav electronically mediated exchange var en faktor som studerades.

1999 var första gången Niklas undervisade kursen Internet Marketing. Det fanns en period under 2002-2003 då många trodde att internet var dött. Då var intresset för kurserna inte lika stort. Sedan tio år jobbar han som assistant professor of marketing på Chapman University i Kalifornien.

Vad hände inom sociala medier förra året?
Det kanske är bättre att ha lite färre men djupare inlägg än tidigare. Det är en viss tillbakagång på mer kvalitetsinnehåll. Den populära bloggaren Derek Halpern (http://www.socialtrigger.com) menar att man skall lägga 80 % av tiden på spridning och 20 % på skapandet. Det borde finnas en Content Igniter på varje företag, säger Niklas Myhr.

Du kan även promota ditt innehåll flera gånger. Lägg in en ny titel men med samma innehåll och lägg ut det igen.

Experimentera gärna med nya plattformar som snapchat och musically. Fråga dina barn. Studera hur andra gör, som till exempel Gary Vaynerchuck. Det en 12 åring gör idag sprider sig snabbt till högre åldrar.

Om du inte är en van facebookanvändare så kanske det första steget är att du börjar använda den funktionalitet som finns där. Gå igenom din vänlista och se vilka du inte har haft kontakt med. Hör av dig till dem, gilla och dela deras inlägg. Gör du inte det tror Facebook att du inte gillar deras inlägg. Fundera på hur du kan utöka ditt nätverk med de som liknar dina vänner.

Det handlar om att definiera sina mål och sedan fundera på hur sociala medier kan stötta i att nå de målen. Till exempel om du vill jobba inom reklambranschen på Manhattan så söker du upp tidigare studenter från din skola som jobbar där på Linkedin och kontaktar dem.

Idag blandas jobb och privatliv i högre grad på Facbook än tidigare. Det samma gäller Linkedin som börjar likna Facebookflödet, med mer konversationer och lättsamma inlägg.

Niklas Myhr själv delar med sig rätt mycket av sitt liv. Men han tillämpar strategisk transparens, dvs är öppen med vad han inte tar med som religon och politik. Men det har ställts på sin spets på sista tiden på grund av Trumpeffekten. Senast igår fick Niklas en förfrågan från ABC [http://abc.go.com/] om att kommentera Trumps senaste tweet. Det kan man göra utan att bli politisk, menar Niklas.

Bland Niklas Myhrs vänner i social media Sverige är det många som har gått ut och öppet fördömt Trump. Det har blivit som en accepterad åsikt. -Jag lever i en miljö i Kaliforninen där invånarna inte självklart tycker att Donald Trump är knäpp i huvudet, säger Niklas Myhr.

Hur är Trump på Sociala medier?
Han vet att han vunnit presidentvalet för att han struntat i konventioner. Det var många som trodde att Donald Trump skulle bli mer normal efter primärvalet. Men han körde samma stil rakt igenom som en murbräcka. Samtidigt som det varit frånstötande för de som inte gillar honom, har det varit tilldragande för de som gillar honom. Han verkar ha bestämt sig för att få dem som gillar honom att gilla honom ännu mer, och strunta i alla andra, säger Niklas Myhr.

För en polariserad politiker som Trump har det fungerat. Han har kommit undan med saker som inte varit politiskt acceptabla för tidigare politiker. Det har blivit en ny norm som gäller för honom på Twitter. Han blandar känslor, politik och familjeaffärer på sin twitter. Men han är spontan och säger vad han tycker.

Om Trump gör till vana att twittra direkt efter att ha haft ett telefonsamtal eller möte med en viktig person, kommer även hans tystnad på twitter att säga något om mötet! Det finns många som således sitter och försöker dra slutsatser av hans tystnad, menar Niklas.

Skillnader mellan Kalifornien och Sverige i Sociala medier?

Många i USA som ger sig in i sociala medier kastar sig in i det till 100 %. Det kan gå snabbt från en hobby till ett jobb. I Sverige kanske vi inte satsar lika intensivt och kanske inte heller tror på den effekt som sociala medier kan ha för sin verksamhet. Det har lite med den amerikanska entreprenörsoptimismen som tror att sociala medier skall göra dem rika. Men det är många som inte lyckas, säger Niklas.

Niklas Myhr gillar den amerikanska optimismen med personer som kastar sig in i nått, men kanske kraschar. Men så kanske de kommer tillbaka med något nytt nästa år. I Sverige kanske vi inte tar så stora kliv och har en ödmjukare stil.

Niklas kommer att delta på Social Media Marketing World, det största eventet inom branschen, http://www.socialmediaexaminer.com/smmworld/ 22-24 mars i San Diego. Det kommer som vanligt att handla social media tools, the new shiny object. Den andra sidan handlar om den mänskliga sidan och hur man gör det på sociala medier. Influcencer marketing kommer också vara ett hett ämne, och vilka verktyg som finns för att hitta rätt influencers, och inte bara de superetablerade.

Alla framgångsrika entreprenörer använder sociala medier i kombination med andra sätt att synas. Verkliga möten är också viktigt och stödjer relationsbyggandet på nätet.
Vem är den typiska social media personen?

Många tror att det inte finns intresse för deras tråkiga facebookliv.
Om man bjuder lite mer på sig själv så kanske personer i din periferi upptäcker dig och tycker att det du gör är intressant. Man kan även begränsa synligheten i inlägg genom att bara visa dem för vänner eller vänners vänner. Det kallas för dark social media.

Den kommande generationen personer på sociala medier är inte alls så öppna som vi först trodde de skulle vara. Yngre människor har ofta stängda rum i sina nätverk, och för att komma in i dessa krävs ännu högre grad av permission marketing som Seth Godin pratar om.

Niklas Myhr kommer att var med på Summit dot live (http://summit.live/) i Los Angeles. Han kommer även starta livestreama via siten professor.live.

Social media manager - finns den kvar?
Den kanske finns men i en annan roll. Det handlar inte om att ha en person som tar hand om all social media på ett företag. Det är en person som ser till att det kommer ut uppdateringar från hela företaget och att det delas. För att hinna med att skapa innehåll på flera konton måste det finnas fler som är inblandade på företaget.

Du bör fråga dig om man skall organisera sociala medier per plattform, eller på innehåll (t.ex. långa och stora poster och korta enkla).

Lyssna på hela avsnittet här (45 min).

Länk till The Social Media Professor.























Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.