entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

PG Wettsjö om vattendammsugaren Rainbow - uppgången - fallet och vägen tillbaka

FörändringsarbetePosted by Tomas Tränkner Sun, February 12, 2017 11:31:51

PG Wettsjö, den fantastiska föreläsaren och säljutbildaren, berättar om sitt företag Norrskenet och vattendammsugaren Rainbow. Från otrolig framgång till platt fall i mitten på 1990-talet. Vi får veta bakgrunden och orsaken till att företaget gick i konkurs. Vilka lärdomar drar man av en sån upplevelse, och hur kände sig PG under denna period? En spännande berättelse.

PG har tidigare varit med i poddavavsnitt 57. Han är säljutbildare och föreläsare, men också framgångsrik företagare. Men vid ett tillfälle gick företagandet inte så bra, det ledde till konkurs.



Det var företaget Norrskenet AB som sålde vattendammsugaren Rainbow. De hade en organisation med över hundra säljare, en stor framgångssaga. De blev hyllade i media, astma och allergiförbundet och skidlandslaget rekommenderade dammsugaren.


Vattendammsugaren Rainbow

De hade gått ut och förklarat hur bra vattendammsugaren var. En vanlig dammsugare har en ihålig påse, med en motor som suger luften genom påsen så att dammet stannar i påsen. Men det betyder att det är luft och partiklar som går rätt genom påsen och genom dammsugarens filter. Partiklarna kan vara mögelsporer, kvalster och pollen.


Vattendammsugaren fungerade som en skurhink med separator, allt slängdes ner i vattenbehållaren, som sedan hälldes ut. Alla partiklarna bands i vattnet istället för att åka ut i luften.


Tyska tester mot svenska tester

Tester från Tyskland visade att det var minder partiklar i luften efter att man använt deras vattendammsugare, än traditionella dammsugare med påse. Sen gjorde svenska Statens Provningsanstalt en test som visade raka motsatsen. Testet var rätt gjort men problemet var att de använde helt nya dammsugare, med nya hepa-filter. På den tiden kostade ett hepafilter 1000 kr.


I en skurhink byter du vattnet efter varje gång, till skillnad mot ett hepafilter som får sitta ett tag. I testet jämfördes vattedammsugaren mot helt nya traditionella dammsugare med nya filter. Det visade sig då att vattendammsugaren inte alls var bättre.


SP´s testresultat blev en stor mediagrej. Och över en natt så tappade de hela marknaden. PG Wettsjö blev utmålad som en lögnare i media. Han var med i TV´s Rapport som andranyhet efter Bandidos.


Att bli uthängd som en lögnare, när man försöker vara ärligt, var en presetigeförlust, speciellt inför vänner och bekanta, säger PG. Det var svårt att gå runt till alla och förklara hur det egentligen var.


Varför blev det sådan mediagrej?
-Jag vet inte. Jag hade varit hyllad i Uppsala nya tidning, och helt plötsligt stod det "Wettsjö ljuger" på löpsedlarna. Innan SP-rapporten kom ut var det full fart på säljarna som kände sig stolta och optimistiska. Men vi kom fort ner på jorden. Journalister och media är inte alltid så ärliga, säger PG Wettsjö.


Vattendammsugaren var stor i USA och i många europeiska länder. De tänkte att den skulle bli stor även i Sverige. Det hade fungerat väl med hemförsäljning, så länge säljaren tror på sin produkt. Men när familjer, släkt, grannar och andra hör om all negativ kritik för vattendammsugarna så blev det omöjligt för säljarna att fortsätta.


De första testrapporterna om vattendammsugarens egenskaper som kom från Tyskland var mycket postitiva, det var en fantastisk produkt helt enkelt. Den är fortfarande bra och jag vet flera som använder den idag 2017, säger PG.


Men när Statens Provningsanstalt (SP) och Konsumentverket gick ut och sade att det säljarna sade om vattendammsugaren inte stämde, då blev det en rejäl rekyl för företaget. I början tänkte PG att mediahysterin skulle lägga sig och att säljkåren kommer tillbaka.


Försäljningen rasade

Istället rasade försäljningen och företaget stod där med höga fasta kostnader och inga intäkter. Det gick inte att minska kostnaderna tillräckligt snabbt på grund av uppsägningstider etc.


PG Wettsjö hade innan dess varit egenföretagare i många år, och startat upp Sova-butikerna i Sverige. Det startade på 80-talet och under en period när räntorna var skyhöga blev det några tuffa år. PG trodde inte att han skulle uppleva något liknande igen. Men så blev det.

På något sätt tänkte han att detta är bra
Man lär sig något, säger PG. Om något händer så brukar han tänka att det finns något bra i det.

Det var en tuff period rent allmänt för PG i samband med SP´s rapport om dåliga testresultat för deras dammsugare. De hade köpt radhus och aktier som rasade i värde. Men PG tänkte hela tiden att det finns något bra med det, även om han inte förstår det där och då.

Det bästa med hela processen med vattendammsugarna var säljarna som de utbildade. PG upptäckte att säljutbildarna i Sverige inte var speciellt bra. På grund av all säljutbildning de höll internt så blev de duktiga på det. Företaget Norrkskenet hade hela tiden satsat mycket på utbildning av sina säljare, i säljteknik, kundservice, presentationsteknik och produktkunskap.

Det var kanske därför som PG senare fick jobb som försäljningschef på Tidax, ett Uppsala Universitetsföretag, och senare på norska Eurobusiness School.

Det gick ganska fort när de märkte att skeppet höll på att sjunka. Den bank de hade under denna period var en stor stöttning för PG, speciellt en bankdirektör i Uppsala. Han var också PG´s bästa referens när han sökte jobb senare.


Var ärlig

Var ärlig mot dig själv och din omgivning. Berätta rätt upp och ner för banken och underleverantörer hur sifforna ser ut. Då får du de som förstår dig och kan hjälpa dig. Det finns de som gått i personlig konkurs som inte varit ärliga. Det värsta var inte att de varit oärliga mot frun, banken och kollegor. Det värsta är att de varit oärliga mot sig själva. Man tänker att detta kommer lösa sig, men det slutar med dubbel förskräckelse. Och då bränner man nog många broar inför framtiden, säger PG.


Jag skulle aldrig mer bli företagare, sade PG efter att hans företag med vattendammsugare gått omkull. Men det norska företaget Eurobusiness School, där PG jobbade som föreläsare och utbildare, ville att han skulle bli delägare, för att de inte ville att han skulle sluta. Och på så sätt kom han tillbaka som företagare igen. Han fick aktier i företaget med löfte om att jobba kvar.


Sen gick det några år, och PG fick ännu mer aktier mot att han jobbade kvar. Sen ville Eurobusiness School göra en storsatsning i Sverige. Men det var inte PG så pigg på av förklarliga skäl. Han sade att de ville satsa på kvalitet, inte kvantitet och bra föreläsare, inte många föreläsare osv.


PG och en kollega fick möjlighet att köpa ut en del och bilda EQP Business School. Det företaget fick senare Gasellpriset. Paradoxen var att när PG satsade på att bli egenföretagare då gick det inte bra. Men när någon annan gjorde att han blev det, då gick det bättre.


När PG fick jobb som säljare på Tidax hade han inte någon större drivkraft. Men när han fick föreläsa och fick en massa positiv feedback gav det en viss tillfredställelse.

Det är något i allt jobbigt som sker även om jag inte alltid förstår det, det finns alltid ett värre alternativ.


Man måste ta sitt eget ansvar, och inte skylla på någon annan text media och journalister. Annars kan du bli bitter och anvarslös, utan möjlighet att påverka din situation.


Att gå i konkurs är en dyr studieskuld helt enkelt.

Läs mer om EQP Business School här: www.eqp.se

Lyssna på hela avsnittet (26 min) här.




Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.