entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Flygplatsen som botar flygrädsla, har vigslar och reklam med stil

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sat, January 07, 2017 13:51:56

Flygplatschefen Camilla Lejon var tidigare extremt flygrädd. Nu har hon vänt det till en fördel i kurser för flygrädda som de håller i Linköping. Vi talar om hur kreativitet och samarbeten kan utveckla flygplatsen. Det handlar också om vigslar, konferenser i gaten och kreativa reklamsamarbeten med stil.


Business är den stora resenärsgruppen på Linköpings flygplats. Men det har tillkommit allt mer turistdestinationer. Check Airlines flyger till Prag två gånger i veckan under sommarhalvåret. Det har lockat nya kundsegment till flygplatsen med en mycket större blandning av resenärer.



I vecka 8 och 12 går det flyg till Girona i med busstransfer till Andorra, som är fullbokade. Egentligen är dessa destinationer inte något som ligger i ägardirektivet att jobba med, det är flygbolagen som kontaktat oss, säger Camilla Lejon.
Dessa flygrutter påverkar även affärsresandet positivt, tror Camilla.

Vi samarbetar med vissa resebyråer. Ett exempel är en gruppresa som går till Champagne i Frankrike. Dessa resenärer är få till antalet. Däremot är samarbetet med resebyråerna viktigt för affärsresandet. Vi vill inte att resenärerna skall ta tåget till Arlanda och åka därifrån.

Flygrädd
När Camilla Lejon var yngre var hon jätte flygrädd. I sitt tidigare jobb blev det alltid ett stort besvär och tog massor med extra tid. Hon bad då sin chef om att få gå en kurs för flygrädda som SAS hade i Stockholm.

Camilla fick gå kursen och det förändrade hennes liv och sätt att resa. Det gick från hatkärlek till ren kärlek till flyget för Camilla. Idag är det cirka 25 % av flygresenärerna som tycker att det är jobbigt att flyga. Camilla startade därför kurser för flygrädda.

I februari 2017 kommer kurs nummer 15 att hållas med deltagare från hela Sverige. Kursen är mycket uppskattad. Camilla fick mail från en man i Portugal som skrev att -nu sitter jag här på balkongen i Portugal, tack vare att kursen botat min flygrädsla.

Reklam på flygplatsen har utvecklats enormt de senaste åren, i samarbete med annonsbolaget i Göteborg. Man kan synas på digitala skärmar och på tryckta tavlor. De har dessutom lite innovativa idéer ihop med Länsförsäkringar. De syns i de små lådorna i säkerhetskontrollen där de önskar resenärerna en trevlig och trygg resa.

Från att tidigare endast haft enstaka reklam så är det idag omfattande reklamexponering. Men vi är noga med vilka som får göra reklam. Det får inte bli rörigt och stökigt. Det skall vara snyggt och prydligt och en del i designen, säger Camilla Lejon.

Samarbeten med reklamköpare

Det senaste de fått upp är ett samarbete med Malmbergs Ur och Optik. Där visas bilder på snygga klockor. De har avtal med en Volvoåterförsäljare, så att en V90 står uppställd i terminalen. Vi är lyckligt lottade. Det finns ett stort intresse av att synas hos oss, säger Camilla Lejon.

Det finns många företag i från Science Park Mjärdevi som har sin logga på bagagebandet. -Det ser så välkomnande ut när man kommer hem och ser sitt företags logga, berättade en person för Camilla.

Flygplatsen är en fantastisk plats att synas på, säger Camilla. 2016 kommer 160 000 resenärer att passera Linköping City Airport. Det kommer flera hundra lunchgäster varje dag till den nya restaurangen. För personer som gillar att resa, företagare eller affärsresenärer är flygplatsen en ypperlig plats att synas på, menar Camilla.

Man kan han konferens också, t.ex. i Gate 1 efter att morgonflyget har avgått. Det har till och med varit ett bröllop i Gate 1 och ölprovning med 130 sittande gäster. Framöver kommer det vara ölprovningar med mat i samband med resebyråerna.

Samarbete ger så mycket mer, säger Camilla Lejon.

Lyssna på hela avsnittet här.