entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Mats Uddin - regiondirektören som har bloggen som ett sätt att leda

FörändringsarbetePosted by Tomas Tränkner Sun, December 04, 2016 19:20:09
När Mats fick jobbet som Regiondirektör, chef för länets största företag, tänkte han att nu skall jag visa mig. Företrädarna hade inte synts så mycket externt. För att lyckas med Region Östergötlands uppdrag, att vara ett nav i länets utveckling, då måste man också synas externt.



Ville använda sociala medier från början

Mats hade en drivkraft från början att utnyttja sociala medier, men samtidigt tänka smart. Man skall inte synas för synandets skull utan hålla sig till Region Östergötland.
Utmaningen är att vara en personlig figur som skriver personliga saker utan att bli privat. Man skall nästan få känslan av att man känner regiondirektören, säger Mats Uddin.

Det har jag lyckats ganska väl med, och jag får en hel del positiv feed back av många som tycker att det är en personlig regiondirektör, säger Mats. Man blir ibland stoppad på stan av medborgare som har åsikter om smått och stort, det hade jag inte räknat med, berättar Mats. Man har öppnat upp sig för en bred målgrupp.

Bloggande med kontinuitet

Mats strävar efter att vara en symbol för det offentliga och nära de som bor i regionen.
Han har sin blogg (www.matsuddin.se), Facebook, Instagram och Linkedin. Strategin är att blogga två till tre gånger i veckan. Skall man blogga måste det ske med kontinuitet, det går inte att göra uppehåll, menar Mats. Många vill att Mats skall blogga oftare, men det tar han ganska lätt på, för han hinner helt enkelt inte.

Han har ingen plan för vad han skall blogga om. Fler borde börja blogga, tycker Mats. Det blir en reflexion för en själv, och det budskap han vill sända ut. De som läser bloggen kan komma tillbaka om något som hände tidigare och undra vad som hänt.

Magnus liknar bloggandet med att jobba med målsättningsarbetet. När man lägger ut sina mål till någon annan, som sedan följer upp det, blir det större tryck på det.
Mats tycker att Twitter är för kort, det blir som punchlines. Det håller Magnus Johansson med om. Jag (Tomas) ser det mer som en utmaning att på 114 tecken (som blir kvar om man skall ha med en länk) formulera en mening som speglar innehållet.

Det finns två bloggar i Region Östergötland, Mats Uddin och Arbets & Miljömedicin. Man kan se bloggandet som ett verktyg i att följa vardagen. Sociala medier kan underlätta för medborgare att ta till sig information, menar Magnus Johansson.

Bloggandet skapar lugn

Om Mats Uddin bloggar om ett kontroversiellt ämne så bidrar det till att skapa ett visst lugn kring frågan. Det märks internt, om bloggandet hade uteblivit hade blivit massor av spekulationer. Att blogga är ett sätt att vara ledare för en stor organisation, säger Mats.

Vissa tycker att en regiondirektör skall vara av den gamla skolan, att vara lite oåtkomlig. Men det är bara att välja att inte lyssna på dem. Att blogga är ett ypperligt sätt att vara regiondirektör på, menar Mats.

Mats läser gärna igenom bloggtexten 2-3 gånger innan han trycker på publiceraknappen. Han lägger ofta bilder med i bloggtexten för att liva upp det lite.
Mats skriver mycket på Ipad, men för redigering och publicering sitter han gärna framför en dator. Därför blir det ofta rätt sena blogginlägg.

Var inte rädd för att tycka till om Mats Uddin's blogg, eller annat han säger och gör. Feedback är det bästa som finns, bra som negativ, säger Mats. Ibland måste man växa genom fel och misslyckanden man har gjort.

Mats tycker podd är ett intressant media som man skulle kunna utveckla. Podd är väldigt rakt och avskalat, och kan konsumeras när man gör något annat.

Ett bra ämne dra många läsare, säger Mats. Magnus menar att många läsare, eller många lyssnare, inte behöver betyda att det inte berör någon. Det kan vara en enda som det berör väldigt mycket.

Kom fram och prata med mig, säger Mats Uddin som avslutning.

Lyssna på hela poddavsnittet här (22 min).

www.matsuddin.se
www.regionostergotland.se