entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Lars Bengtsson tog Kreatel från startup till miljardomsättning

FörändringsarbetePosted by Tomas Tränkner Mon, October 05, 2015 18:41:35

Lars Bengtsson är entreprenören, VD´n och affärschoachen med en spännande bakgrund.

Här är hans berättelse:

Jag har haft tre faser i mitt liv. Efter universitetet började jag på ASEA (ABB idag) för att jobba med internationell marknadsföring, vilket är en av mina profiler. Jag fick tidigt ett geografiskt ansvar för sydostasien - Australien, Nya Zeeland, Storbritannien. Det gjorde att jag reste mycket och lärde mig olikheter i kulturer och hur man gör affärer i olika miljöer,

Blev VD för ett litet bolag
Den andra delen det kom 1998 då jag fick jag en förfrågan om att bli VD i ett litet bolag. Det hade funnits ett par år, Kreatel. Från början sålde vi linjeväljare för att kanalisera operatörer i sina nät. Men det vi kom att bli kända för var TV-lösningar och få fram lösningar för bredbandsoperatörer.

I början hade vi 10 personer med 10 MSEK i omsättning. Det hade en internationell marknad redan då, genom att sälja till alternativoperatörer som fanns i flera länder. Vi sålde in oss först i Sverige och följde sedan kunderna in i andra länder.

Förankrade produkterna hos kunderna
En del av detta fanns på plats innan jag blev VD. Kreatel var ett visionärt företag och kundnära, och det kunde jag hjälpa till med. När vi plockade fram nya produkter förankrade vi dessa väl hos våra tilltänkta kunder.

Tiden på ABB
De första 8 åren på ABB jobbade jag med automationsproduker. Jag kom in just när Percy Barnevik hade börjat, och han ville stöpa om Asea från produktionsorientering till marknadsorientering.

Jag jobbade på Asea Electronics, en produktdivision och hade till syfte att sälja produkter internt till anläggningsdivisionerna. De sålde sedan produkterna till slutkunderna.

Percy Barnevik gillade inte "internkunder"
Jag hade då egentligen bara internkunder. Det sa Barnevik att vi inte skulle hade. Alla bolag skulle stå på sina egna ben. Nyutexminerad, 25 år och ingen erfarenhet så fick jag ett ofantligt mandat. Jag fick i uppdrag att bygga upp en försäljningsorganisation i Australien, Nya Zeeland och Storbritanninen.

En anektot
Jag satt tillsammans med han som var VD i Australien. Jag talade om för honom att vi tänkte bygga upp en automationsverksamhet i Australien, Jag ville att han skulle anställa tre stycken säljare och två suppporttekniker för automationssidan. Han sade bara nej, "vi säljer bara till anläggningsdivisionerna". Ja, sade jag det vet jag att vi gör. Men nu skall vi sälja externa rakt ut på marknaden också. Nej, sade han. Men då sade jag om inte du vill göra det kommer jag att göra det vid sidan av din organisation, det blir inte någon bra lösning.

Han hade högtalartelefon och ringde upp Percy Barnevik vid sittande möte. Han sade "jag har en pojkspoling här som säger att jag skall anställa 3 säljare och 2 supporttekniker för automationsverksamheten". Jaha sa Percy Barnevik, gör det då. Där tog diskussionen slut. Jag hade således ett ofantligt mandat att göra detta.

Även om ABB var ett stort företag så blev det entreprenörsskap även där. Jag måste säga att det var en ofantlig tur med mitt första jobb.

Myteri mot gamla Kreatel VD'n
Anledningen till att jag kom in i Kreatel var att det hade varit myteri mot han som hade varit VD från början, en av två grundare. Man tyckte att han ändrade inriktning på bolaget hela tiden och man hann inte med. Fyra av stycken gick hem till styrelseordföranden och sade att antingen slutar VD eller så slutar vi. Det blev VD’n som slutade och så bestämde man sig för att plocka in en ny.

Det första jag fick jobba med som VD i Kreatel var att jobba med värderingar i företaget och säkerställa att myteriet inte gav oss några problem. Sen satte vi en affärsplan för vad vi skulle göra. Mitt uppdrag var att dra nytta av de linjeväljare vi hade börjat sälja och komma ut ordentligt internationellt, expanera och börsnotera bolaget.

Tog in riskkapital
Det var så vi startade 1999 med en ny affärsplan och ett breddat produktutbud. Det var då vi bestämde oss för att ge oss in på de här TV-lösningarna. Vi tog in riskkapital för att hjälpa oss, 10 MSEK, senare 230 MSEK totalt. Med det som bas växte vi och blev världsledande med de här produkterna.

Jag kom in 1999 och bolaget såldes till Motorola 2006, sen var jag kvar i två år till, så totalt blev det knappt 10 år på Kreatel.

Vi var visionära, ambitiösa och väldigt kundnära
Vi lyckades skapa en attityd i företaget där folk verkligen brydde sig. Varje gång vi hade ett problem kom folk från alla hörn och ville vara med och lös det. Lika dant var det med affärsmöjligheter folk kom och försökte aktivt bidra för att vi skulle vinna affärerna. Den attityden var sagolik och helt underbar att arbeta i.

Från början fanns vi bara i Linköping. Sen byggde vi upp en säljorganisation med hjälp av representanter. Dessa var inte anställda på Kreatel utan samarbetsparntners. Det blev senare ettt utvecklingskontor i Göteborg och Shanghai. Vi hade massor av samarbeten.

Samarbete ett måste för expansion
Många faller i fällan "not invented here", att man skall göra allt själva. Vi visste att det skulle gå fort och då måste man samarbeta. När jag slutade på Kreatel (som då hette Motorola) var omsättningen 1 miljard dollar.Det blev ett stort företag av detta. Jag slutade där 2008.

Anledningen till att jag följde med in i Motorola var att Kreatel var min baby och jag ville säkerställa att bolaget mådde bra. Beslutsfattandet ändrades ganska mycket med Motorola. Det var en himla massa människor som skulle vara med och fatta besluten, och det är inget konstigt i ett stort företag. Och då slutade jag.

Det jag är mest stolt över är att verksamheten fortfarande finns kvar i Linköping. Motorola sålde sedan vidare en del till Google, som senare sålde vidare till Arris, som är det nuvarande namnet på verksamheten i Linköping.

Efter Kreatel
När jag steg av fick jag en fråga från en av investerarna i Kreatel på företaget Innovationskapital om jag kunde jobba med ett företag som de investerat i, Hexaformer. De hade ett patent för att göra trefastransformatorer. Uppdraget var att göra en liknande resa som Kreatel. Allt var bäddat ock klart.

Men så var det inte. Vattenfall hade köpt 100 transformatorer. Men problemet var att de gick sönder. Det visade sig att vi hade en undermålig konstruktion och produktion av transformatorerna. Vi hade även konstiga avtal. Det var inte så kul men väldigt lärorikt.

Sveriges största investerare i tidig fas
Sen fick jag en förfrågan från ett statligt företag, Innovationsbron, som stöttade unga teknikföretag, Sveriges största investerare i tidig fas. Jag skulle börja som investeringsanvarig men blev ansvarig för en av fyra regioner (Linköping-Stockholm-Uppsala),och senare för hela verksamheten.

Näringsdepartementet slog ihop Innovationsbron med Almi, något som jag inte såg som det rätta och hoppade därför av. Då kom jag att arbeta halvtid som coach på företagsinkubatorn Lead i Linköping. Just i dag är det fyra företag jag coachar. Den andra halvan är styrelsearbete i en handfull bolag.

Hur mycket kan man påverka i en styrelse? Det kan variera men som styrelseorförörande i ett bolag som saknar VD blir man VD. Svårgheten är att inte lägga sig i det operativa.

Jag kommer från storföretagsvärden och gick till startuppvärlden. Därför funderade jag en del innan jag hoppade på det lilla företaget Kreatel.

Stimulansen i det lilla företaget är enorm. Lyssna på hela avsnittet här.