entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Mer relevans, lojalitet & sälj med avancerad matematik och smarta algoritmer

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sun, November 13, 2016 10:23:55

Netflix och Spotify lägger ner enorma summor på rekommendationsstjänster, men de går inte att köpa. Comordo i Linköping har därför utvecklat egna smarta algoritmer, som går att köpa. Med rekommendationsstjänster blir On Demandtjänster och e-handel mer relevanta, bygger lojalitet och ökar försäljningen. Vi känner att produkten är viktig för framtiden, allt fler pratar om det och vi kommer bara att se mer av den, säger Niklas Ekvall.

Comordo utvecklar algoritmer för att ta fram persoliga förslag av vad konsumenter kan tänkas vara intresserade av, baserat på deras historik. Ett exempel är e-handelsföretaget Adlibris, som har en mycket omfattande produktkatalog. Det blir svårt för kunderna att hitta rätt om de inte vet vad de vill ha.

Med avancerad matematik anlyseras kundbeteendet
Resultatet blir relevanta förslag och rekommendationer på andra produkter konsumenten kan kan vara intresserade av.


När Adlibris började använda Comordos rekommendationssystem ökade klickfrekvensn med åtta gånger. Konverteringen ökade med fyra gånger.

Det behövs inte så mycket data som man kan tro för att rekommendationssystemet skall fngera. Det räcker med ett kund ID och ett produkt ID. Produkterna kan förses med metadata så att algoritmerna kan ge större spridning i rekommendationerna.
Vi behöver inte veta så mycket om konsumenten. Det är bra men inte nödvändigt, säger Niklas Ekvall.

Comordo riktar sig framförallt till on demand tjänster och e-handel. Det finns dock ett antal system redan för e-handel så det är inte Comordos primära fokus. Du är alltid inloggad i On Demandtjänster och det gör att kunden är identiferad från början, vilket inte alltid är fallet inom e-handel.

De som ligger i framkant inom rekommendationstjänster är Netflix, Amazon och Spotify. Alla dessa har interna resurser för att utveckla algoritmerna. Anledningen är att det helt enkelt inte gått att köpa denna tjänst.

Netflix och Spotify lägger ner enorma pengar på dessa system, säger Niklas. Spotify köpte nyligen ett rekommendationsföretag för en halv miljard kronor. Det visar hur viktigt personifiering är för dessa företag.

Spotify har miljontals låtar, och alla dessa kan inte visas i en app. Därför måste det finnas urvalsalgoritmer, säger Niklas. Görs detta bra blir konsumenterna nöjda, och kommer tillbaka.

För Comordo är utmaningen inte själva produkten, det är att nå ut till rätt kunder och få dem att köpa detta. Att hitta parnters som kan hjälpa oss att skala upp bolaget kommer att bli väldigt viktigt. Vi känner att produkten är viktig för framtiden, allt fler pratar om det och vi kommer bara att se mer av den, säger Niklas Ekvall.

Vi skall vara tacksamma för det Netflix och Spotify gör. Det skapar ett behov hos konsumenter av att få personaliserad information även på andra ställen, tror Niklas.

Lyssna på hela avsnittet här: http://entreprenorsdriv.libsyn.com/104-mer-slj-med-avancerad-matematik-och-smarta-algoritmer

Besök Comordos hemsida: www.comordo.com