entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Mannen bakom de smarta algoritmerna som blev en startup

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sat, November 12, 2016 16:20:38

Rekommendationssystem är riktigt hett just nu. På företagsinkubatorn LEAD hittar vi företaget Comordo som erbjuder innehållsleverantörer rekommendationsdata, personalisering av innehållet. Niklas Ekvall är grundare och VD. Här hör vi hur det hela startade.


Vem är Niklas Ekvall?
Niklas är 38 år gammal och kommer utsprungen från Vadstena. Han började plugga i Linköping på Teknisk Fysik med inrikting tillämpad matematik. Niklas har alltid haft en önskan om att driva eget bolag. Det finns företagande in om familjen.

Brinner för avancerad dataalanys
Hans tanke var från början att jobba och samla på sig lite erfarenheter. Men det gick lite snabbare än vad han trodde. Under studietiden och examensarbetet utvecklade Niklas sökalgoritmer och skall man söka jobb inom detta område så finns det bara större företag, och det var inte så lockande för Niklas. Hans intresse var rekommendationsalgoritmer och avancerad dataanalys.

Det var svårt att hitta den typen av tjänster. Och det var där idén föddes om att försöka sälja algoritmerna till andra företag. Niklas visste att det fanns ett kundbehov där han kunde tillämpa sin kunskap.

Så upptäckte han ett behov
Det var när han fick ett nyhetsbrev från Adlibris som var fyllt med innehåll som inte var direkt relevant för Niklas. Bokförslagen i nyhetsbrevet var inte till för honom. Det var böcker om mat och träning, och Niklas var intresserad av matematik, historia och fiske. Han såg då att det fanns ett behov hos Adlibris att göra bokförslagen mer relevanta. Ett år senare blev Adlibris en av kunderna till Comordo.

Första året på Comordo var han helt själv. Det var lätt att få till kundmöten men svårt att få dem konvertera till kunder. Då stötte han på företagsinkubatorn LEAD som kunde hjälpa till med att bygga företaget.

Företaget var perfekt för inkubatorn LEAD
Niklas kom in på LEAD med mycket kunskap och en stor drivkraft. Det fanns ingen färdg produkt, endast prototypalgoritmer. Men det passade perfekt för LEAD, enligt Niklas. De vill att man skall ut och träffa kunder, och det gjorde Niklas under första LEAD-året.

Gillade inte att ringa kalla samtal
Det var rätt mycket uppförbacke i början. Samtidigt tyckte Niklas inte alls om att ringa kalla samtal. Han blev tvungen att hitta en annan väg. Lösningen var Linkedin med Premiumabonnemang. Av de nästan femtio kunddialoger som Niklas har idag, kommer åttio procent från Linkedin inmail.

Linkedin blev lösningen
För att få kontakt med potentiella kunder på Linkedin skickade Niklas "för långa" inmails till de personer som han trodde skulle vara intresserade. Idag inser Niklas att även innehållet var fel. Men det fungerade ändå! Nu är mailen till kunder kortare och mer relevanta. Han har lärt sig vad kunderna vill höra.

Ofta skickade Niklas inmail till hela ledningsgruppen, och alltid var det någon som svarade. Han avslutar idag alla mail med ett call to action, - vill ni träffa oss och dikutera rekommendationer?

Genom detta arbetsätt har Niklas "sluppit" att ringa till kunderna. Det har förekommit möten där han talar med kunden första gången på det fysiska mötet.

Vara väldigt relevant hade effekt
Det fungerade med Inmail för Niklas, men vad var hemligheten? Jag var nog väldigt relevant och hade något unikt att komma med, som ingen annan hade.

Blev företagande det du tänkt dig? Niklas tycker inte att han hålit på med det han tycker är roligast, att utveckla världens bästa rekommendationstjänst. Det mesta är att sälja och träffa kunder idag.

Nu står de inför en uppskalning av bolaget
Vilken roll Niklas skall ha är inte klart. Han tror att hans styrka ligger i att vara länken mellan produkterna och kunderna, att hitta lösningar på kudnbehov. Och det är en bra egenskap på sikt för att bygga bolag, tror Niklas.

Det är viktigt att man brinner för företagets verksamhet och ser det långsiktigt. Niklas hade redan från början siktet inställt på att det kunde ta 10-15 år.


Besök Comordos hemsida www.comordo.com

Lyssna på hela avsnittet här: http://entreprenorsdriv.libsyn.com/103-mannen-bakom-de-smarta-algoritmerna-som-blev-en-startup