entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

97 Lucas avslöjar sina bästa säljknep i butik

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sun, October 23, 2016 13:47:42

Lucas Helmersson jobbar som säljare på Jack and Jones i Linköping. Hur kan vi sälja mer i butik? För Lucas handlar det om att få fast kunden i butiken. Det gäller att kunden känner sig välkommen, Det viktigaste är att hälsa på kunden, även om man har mycket att göra.



Bra atmosfär och en välkomnande butik är viktigt
. Om musiken är för stark eller personalen kanske ser på kunden på ett konstigt sätt, blir kunden stressad och går ut.

Personalen i butiken måste ha kul och trivas med varandra. Musikvalet påverkar hur kunderna trivs i butiken. Man måste våga skoja lite. Lucas kör en rätt hård stil när kunder skall köpa kläder.

Det som händer i privatlivet påverkar hur man är på jobbet. Lucas är glad för att han har kollegor på jobbet som ger honom energi, dom höjer varandra. Om man kommer till jobbet med ett dåligt humör kan Lucas sätta sig 5-10 min innan och samla ihop sig för arbetsdagen. Men den bäst och mest varaktiga energin kommer från kollegor, säger Lucas.

Hur gör en ensamföretagare? Magnus menar att det är bra att få ut sina känslor innan man börjar jobba. En boxboll på lagret kanske?

Lucas tipsar om följande:
* Var inte rädd att få ett nej.
* Lyssna på vad kunden vill ha.
* Ge kunden många alternativ och styletips.
* Inspirera kunderna till mera köp.

TomasTränkner menar att som kund är det otroligt viktigt att bli sedd, att personalen slänger en blick till varje ny person som kommer in i butiken. Magnus berättar om en undersökning hos en butikskedja där bara tre procent av kunderna upplevde att de blivit hälsade på. Den grupp som upplevde att de blivit hälsade på köpte för 70 kr mer än de som inte blivit hälsade på.

Butiksförsäljning handlar om att få in folk i butiken, få dem att stanna kvar, få dem att köpa och köpa mer vid varje tillfälle. Lucas varnar dock för att återsälja för då blir kunderna avskräckta och undviker butiken.

Det måste vara ordning i butiken och det skall finnas snyggt klädda dockor som kan inspirera kunderna till köp. Hur säljaren i butiken klär sig påverkar kundens köpbenägenhet mycket, menar Lucas. Att vara lite mer propert klädd påverkar försäljningen.

Missa inte videofilmen med Lucas i butiken: https://youtu.be/ElLBxK8zIBM

Lyssna på hela avsnittet här: http://entreprenorsdriv.libsyn.com/97-ka-frsljningen-i-butik-lucas-helmersson-avsljar-sin-knep