entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Du kan göra bra film med din mobilkamera - Teknomedia tipsar om hur

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sun, October 09, 2016 19:23:19

Den första filmen du gör, gör du själv hemma. Filma din verksamhet, på kontoret eller vad som helst som är relevant. Lägg ut filmen på youtube eller Facebook och tagga den med rätt sökord.


Stefan Widar och Louise Berg från Teknomedia är gäster för andra gången. Finn passionen i att göra film, säger Stefan. Film växer så det knakar, det fullkomligt exploderar menar Stefan.

Fungerar det att filma med sin vanliga mobiltelefon?
Ja, det gör det, säger Stefan. Så länge det är bra ljussättning. Man kan dock inte jämföra resultatet med en professionell kamera som t.ex. Sony F55. Det krävs inte minst en bra person framför kameran som snyggt kan kommunicera sitt budskap.

Det är alltid bra att stabilisera filmen antingen genom att använda stativ eller med bildstabiliseringsprogram.

Stefan menar att bra ljud är viktigare än bra bild i en film. Det gäller att speakerrösten, talet, är bra för att filmen skall bli bra.

Magnus Johansson funderar på om det fungerar att sälja i en film? Det tror inte Stefan Widar. Film talar till känslorna och text talar till intellektet, menar han. Men går det att korta säljprocessen med film? Ja, kunden kan få sig en uppfattning om säljaren och dess budskap i en film och därmed skynda på säljprocessen. Det kan vara en produkt eller tjänst som inte kostar så mycket pengar och avståndet till kunden är långt.

Teknomedia gör filmer till säljande team för att alla skall ha samma info när de träffar kunden. Det viktiga är att en film förmedlar ett äkta intresse för innehållet. Hittar man personer i den egna organisationen som kan förmedla det så är det en stor fördel.

Om du gör fler filmer är det bra om samma person kommer igen. Då känner tittarna igen sig. Se filmen som en serie eller en process. Hitta något som sticker ut och är annorlunda, då skiljer du dig från mängden.

Att redigera film är något som kan hur mycket tid som hels, menar Tomas Tränkner. Kan du inte bildredigeringsprogrammet bra eller inte har den där känslan för att klippa/redigera sekvenser bra, kommer det gå åt mycket tid. Det är då som du skall anlita ett proffs.

Stefan Widar berättar om det spännande uppdraget att filma avtäckningen av det ny JAS planet som premiärvisades i Linköping nyligen. Där var det mycket regelverk som skulle följas och ljuset var dåligt. Vi ett annat tillfälle skulle produktionsbilen ner i en gruva och då var de tvungna att byta däck på bilen. På köpet blev det strömavbrott i gruvan. Inget är så svart som nere i en gruva utan ljus, säger Stefan.

Teknomedia sände live från premiären av den nya berg och dalbanan, Wildfire, i Kolmårdens djurpark. En programledare från TV4 skulle åka med och vara med i filmen, samtidigt som det skulle filmas framåt.

Våga prova, våga fråga och släpp sargen. Film går så starkt framåt så ingen har råd att inte vara med.


Lyssna på hela avsnittet här: http://entreprenorsdriv.libsyn.com/95-komma-igng-med-video-som-smfretagare

Kolla även in Stefan Widars 10 tips för en bra film, du hittar filmen här https://youtu.be/ugnFanjocog