entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Film som marknadsföring

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Sun, October 02, 2016 17:06:10
Man måste tänka film och rörligt media i sin marknadskommunikation, säger Stefan Vidar på Teknomedia, en digital produktionsbyrå i Östergötland.

2015 kommer blev året då film slog igenom, 2016 är året då vi skall göra versioner av allting. Det kan handla om olika längd och olika format. Instagramfilmer bör t.ex. vara kvadratiska.



Film skall göras på rätt sätt i rätt typ av forum. Mycket film kan du göra själv idag, den är mer lättillgänglig och kostar mindre pengar att producera. För fem år sedan distribuerades film på CD-skivor.

Idag har många företag en filmbank på samma sätt som man har en bildbank. Filmer visas på så många olika platser, hemsida, utomhustavla, LinkedIn och Youtube.Med rätt taggar blir filmerna sökbara på nätet. Stefan Vidar uppmanar alla företag att bygga upp en bank för rörliga bilder. Det bästa är att spara originalfilmerna lokalt på en hårddisk.

Magnus Johansson har fått minst ett uppdrag på grund av att hans film finns på Youtube.

Louise Berg (som vi intervjuade i avsnitt 76) tycker alla företag skall ha en egen Youtubekanal. Annonser på Youtube kan vara kostnadseffektiva, en 5 sekunders visning som klickas bort kostar inget och bara om någon tittar mer än 30 sek så debiteras du.

Stefan tycker att alla borde prova att göra film och testa. Se sedan om du är nöjd med resultatet eller om du behöver ta hjälp av ett proffs. Med dagens teknik går det att göra helt ok film, men det handlar så klart även om den som står framför kameran.

Tänk igenom vilket budskap du vill förmedla så kommer det bli enklare att producera filmen.

Lyssna på hela avsnitt 94 här. http://entreprenorsdriv.libsyn.com/94-gra-film-p-rtt-stt-r-effektiv-marknadsfring-med-teknomedia