entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Hur man lyckas som frisör

Marknadsföring & försäljningPosted by Tomas Tränkner Mon, September 21, 2015 19:03:23

Det finns massor med frisörer och konkurrensen är hård. Många kämpar med lönsamhet och sin överlevnad. Trots det har Karwan lyckats driva sin frisörssalong under tio år och expanderar sakta men säkert. Vad har han för tips för att lyckas med detta?


Karwan berättar:

Jag köpte salongen av ett par. Killen jobbade ensam och tjejen jobbade när han var ledig. Problemet var att killen klippte bara killar och tjejen klippte bara tjejer. När t.ex. man kom in och ville klippa sig och tjejen jobbade, kunde de inte ta emot kunden.

När jag tog över salongen kunde han klippa både dam och herrfrisyrer. Det här med konkurrens är svårt. Man måste tänka -vad kan jag erbjuda mina kunder, vad är jag bra på?

Magnus Johansson, som är kund hos Karwan, upplever aldrig att det är några problem, det är bara att boka direkt, de svarar i telefon, flexibla och snabba, menar Magnus. Karwan har läst Magnus bok (Myror kan fånga elefanter) att man vinner mycket på att svara snabbt. De har även en facebooksida och det finns kunder som t.ex. är i Norge på resa som bokar tider via facebook.

Karwan berättar att kunder säger att man alltid får tider inom samma vecka på salong Newlook.

Få annonser

-Vi brukar annonsera 1-2 gånger per år. Vi har varit med i Lets Deal (ett rabattsystem). Det har gett kunder och reklam men det är ingen vinst.

Hellre flera små salonger än en en stor

Kunskap och kvalitet är en sak och lågt pris är en annan. Det märks när kunderna är nöjda. Det skall vara en bra miljö. Jag gillar när salongen inte är för stor. Det blir en bättre stämning. Om Karwan skulle expandera skulle det snarare bli med flera salonger än med mer personal på en salong. Det personliga är viktigt, man vill ju gå till någon som förstår en.

Läget spelar roll men kvalitet spelar också roll. En del kan tänka sig att köra lite längre för att få den frisör de vill ha. Vi ligger mitt emot resecentrum så alla bussar ser oss. Men det är inte många gående. Det är därför inte så många drop in kunder. Vi jobbar även med lite lägre priser än andra. Det gör kanske att kunderna kommer lite oftare, var femte eller fjärde vecka.

Jag har en revisor men jag sköter allt pappersjobb. Vi har ett bra datasystem som gör det smidigt. Revisorn skickar rapporter varje månad. Jag har även kontakt med banken som hjälper oss.

Drömmar är bra

Man skall alltid ha drömmar. Jag pensionssparar redan nu. Det är viktigt att ha en bra framtid. Frisörsyrket är slitsamt för axlarna och man kan inte hålla på hur länge som helst.

De bästa säljarna är mina kunder som rekommenderar oss till andra. Studenterna är tacksamma att rekommendera oss.

Tiggarna som inte ville bli klippta

I vintras såg jag tiggare i en tunnel. Det var kallt och snö och jag fick lite minnen tillbaka, men det blir svårt att andas när man pratar om det. Men när jag såg tiggarna bestämde jag mig för att hjälpa dem på något sätt. En präst som jobbar på hjärta till hjärta hjälpte oss att klippa tiggarna gratis. Men de kom de tre -fyra första veckorna. Sen kom de inte längre för de ville ha pengar, de ville inte se bra ut i håret. Vi fick bra respons. Hjärta till hjärta skrev om det på sin hemsida och Expressen hade en helsides reportage.

Jag fick väldigt många mail via facebook från folk som tyckte det var en god gärnning.

Bäst tipset

Mitt bästa tips är alltid få kunden gå ut med ett leende. Alla pratar om det första intycket, men lika viktigt är det sista intrycket. Ett leende kostar inget.

Lyssna på hela avsnitt 15 här.