entreprenörsdrivsbloggen

entreprenörsdrivsbloggen

Om bloggen

Vi vänder oss till alla småföretag, företagare och entreprenörer. Vi vill verka för att skapa tillväxt i våra företag. Bloggen är den skrivna versionen av vår podcast entreprenörsdriv. Vi diskuterar företagandet, drivkrafter och entrepenörsskap blandat med intressanta gäster. Vi delar med oss av våra egna erfarenheter och ge många tips! Nytt poddavsnitt kommer alltid ut en gång per vecka, oftast på söndag eftermiddag. Ibland kommer fler avsnitt per vecka. Du kan prenumerera på oss i Itunes, Acast, Sticher eller andra poddcastläsare. Följ oss även på Instagram, Facebook och Twitter så missar du inget. Vill du se några filmsekvenser så kolla in vårt youtubekonto. Du kan kontakta mig på tomas@entreprenorsdriv.se

Ta bokföringen till nästa nivå

MålstyrningPosted by Tomas Tränkner Mon, September 07, 2015 20:48:19

Stefan Åberg fortsätter att berätta hur man kan använda redovisningen till bättre affärer.

Är redovisning ett nödvändigt ont?
Visst är det mycket måsten, men det gäller att anpassa sin bokföring och dra nytta av siffrorna, och få det som ett stöd i sin dagliga verksamhet. Begreppet redovisning täcker in både bokföring och rapportering till skatteverket.


Stefan ser ofta att man har koll på läget, men att det finns mer att göra och förenkla systemen, t.ex. hantering av leverantörsfakturor och fakturering. Det finns idag en massa bra system som man kan använda.


Anpassa bokföringen
Utmaningarna är att anpassa bokföringen. Man bör månadsvis följa upp mot sin budget och sin likviditetsbudget. Likviditetsbudgeten gör attman till exempel kan se att det saknas pengar i oktober. Det kanske inte kommer in pengar förrän i januari året efter. Och då har man en brist där under ett antal månader som måste fixas. Detkan vara att kontakta banken eller lösa det på något annat sätt.


Den bästa informationen sitter du på
Stefan hjälper kunderna att upptäcka dessa saker. Men man skall komma ihåg att den manhjälper sitter på den bästa informationen om sin egen verksamhet, vilka intäkter och kostnader man har. Sen kan det vara problem att sätta samman alla siffor. Man kanske inte tänker på skatter och hur man räknar med moms. Det finns mycket aspekter som en redovisningskonsult kan lägga till, så att man ser helheten.


Stefan tror att många sköter sin redovisning själva i sitt huvudmen inte får ner det på papper. Det blir svårt att komma ihåg 3-6 månader tillbaka. Att anpassa sin redovisning, jobba med likviditetsbudget och dra nytta av den informationen ger värdefullt beslutsunderlag.


Redovisningsprogram
Att använda redovisningsprogram. Ibland kan det finnas andra alterantiv, speciellt om jag skall göra en del och kunden t.ex. skall fakturera själv. Då finns det bra webbaserade system. Då kan man få en bra avgränsning om vem som gör vad och ett effektivt flöde. Man vill ju lägga tid på rätt saker.


Man kan t.ex. har ett byggföretag och samtidigt äger två fastigheter som ligger i samma bolag. Du skulle man kunna separera dessa i bokföringen som olika kostnadsställen så att man då kan resultatet för dessa delar var för sig. Det kan ju vara olika lönsamhet i de olika delarna.


Det är lite krångligare men man vinner så mycket. Det gäller att anpassa sin redovisning mot det man vill ha ut av den.


Ta med redovisningskonsulten i budgetdiskussioner
Att jobba med uppföljning av omsättning och lönsamhet per kund ger grund för att ta rätt beslut. Stefan är med i budgetdiskussionerna med sina kunder. Det strävar jag efter att ha en tät dialog med mina kunder.


Skall du sköta redovisningen själv?
Det beror på vad man vill lägga sin tid på och vad skulle jag gjort i stället. Min grundprincip är att alla skall göra det de är bäst på.


Hur hittar man en bra redovisningsbyrå?
Kolla i nätverket, fråga runt. Man får annars testa sig fram. Det måste fungera bra tillsammans. Stefan är själv är medlem i SRF vilket är en stämpel på att man t.ex. vidareutbildar sig. Man skall klart och tydligt veta vad det kostar, på sista raden och hur man fungerar tillsammans.


Stefan har tre olika paket beroende på hur stort företaget är och strävar efter fasta priser för att man som kund skall veta vad det kommer att kosta. Om man anlitar någon på löpande räkning finns risken att det drariväg.


Stefans bästa råd

Se till att det finns rätt rutiner.

Lägg upp bokföringen så att det går att få nått mer av den än bara det som skatteverket kräver-

Se till att det går att följa upp så att man kan dra nytta av utfallet, vad har gått bra och vad kan jag göra bättre, ordning och reda helt enkelt.

Lyssna på hela avsnitt 13 här