entreprenörsdrivsbloggen

Kreativ Kraft - att driva en modern kommunikationsbyråMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sat, March 25, 2017 12:02:04

Kreativ Kraft är en etablerad Kommunikationsbyrå i Linköping. VD Michael Elowsson berättar om hur det började och hur företaget växte till 8 personer idag. Vi får veta vilka uppdrag de är mest stolta över, och vad som har var deras största utmaningar. Michael berättar om deras strategi för att skaffa nya kunder och hur de skall expandera i framtiden.

Blog image

Michael Elowsson och Robin Hjärtström, Art Director, äger Kreativ Kraft tillsammans. De brinner för marknadsföring och att hjälpa sina kunder att uppnå bättre resultat genom smart marknadsföring i relevanta kanaler.

Robin tycker det roligaste är att få jobba med så olika branscher och att få lära sig så mycket.

Michael Elowsson grundade Kreativ Kraft 2009 tillsammans med en kollega som inte längre är kvar som ägare. Michael kom från webb branschen och kollegan kom från den traditionella reklambranschen. Michael startade sin första webbyrå 1998.

Robin Hjärtström var den första anställda i företaget. Ett stort steg att anställa en person tyckte Michael. Idag är de 8 personer i företaget. Det är egna utvecklare, front end och back end utvecklare, en art director, en digital strateg, en projektledare och originellare/produktionsledare.

Kreativ Kraft är idag en kommunikationsbyrå som är mycket inriktad på digital kommunikation. Men de kan även göra analoga arbeten som annonser i tidningar.

Det var en slump att jag blev företagare, berättar Michael. I ung ålder var hans dröm att bli politisk rådgivare eller statsvetare. Det började med att Michael gjorde en hemsida åt en artist, som senare fick ett skivbolagskontrakt. Skivbolaget frågade om han inte ville ha betalt, och de tyckte Michael skulle skaffa en F-skatt och fakturera. Sen fick han frågan om att jobba med en annan artist på samma bolag.

Har det funnits någon riktigt tuff period i företagandet?
Inte annat än perioder med svåra beslut som t.ex. har med strategi och personalen att göra. Eftersom värderingarna bygger på personal som trivs, att de bryr sig om varandra och sin omvärld, blir det tufft att ibland behöva säga upp folk.
Hur skall man tänka om man vill växa och anställa?
Den viktigaste frågan är om du måste anställa någon. Det kanske går att hyra in personal istället. Ta även in praktikanter, säger Mikael.

Blog image

Vad är er största framgång?
Boxholms Ost kampanjen från förra julen är vi nöjda med, säger Michael. Det handlade om att sälja mer gräddost till julen. Gräddosten sålde slut!
Det är roligt att se när kunder växer under resans gång. GardenGirl är ett sådant exempel.

Hur skaffar ni nya kunder?
Vi lever på att vi gör ett bra jobb, är prisvärda och levererar. Vi försöker träffa så mycket folk som möjligt genom att gå på nätverksträffar och mingel, berättar Michael.
De ringer även kalla samtal till folk de träffar under nätverkandet.

Värdeord
Kunskap, engagemang och lönsamhet är tre grundord som de lever efter på Kreativ Kraft. Om de skall bli lönsamma måste de hjälpa sina kunder till lönsamma affärer. Engagemang betyder att de brinner för det de gör och kunderna brinner för sin verksamhet. De bryr sig om varandra och omvärlden.

Hur ser Kreativ Kraft ut om fem år?
Då kommer de var några till och fortsatt vara en kommunikationsbyrå i framkant. Kanske finns det ett kontor någonstans i världen. Det kanske är en kund som är global, och för att behålla den så kanske det krävs att vi följer med.
Det är en uppmaning till alla som driver företag, skapa en önskelista på vad du vill åstadkomma och vad verksamheten skall leda till. Sen är det bara att börja jobba efter det, menar Magnus Johansson.

Så jobbar de med sälj

Vi har en wish-list, ett antal företag och varumärken som vi väldigt gärna skulle vilja jobba med. Vi även ett aktivt säljarbete och säljmöten. Alla på företaget skall kunna jobba med försäljning på sitt sätt, även om vissa medarbetare mer hamnar inom merförsäljningsdelen.

Om du förutom att utföra uppdrag åt kunden även blir en del av kundens och din egen strategiska utveckling kan du expandera med kunden. Det är ofta något som kunderna sätter värde på.

Michael Elowsson strävare alltid efter att vara transparent med kunderna, för att det underlättar allas arbete och stärker relationerna. De bästa uppdragen blir då man känner varandra väl.

Lyssna på hela avsnittet här (18 min).

www.kreativ-kraft.se








Framgångsfaktorer för lyckad digital marknadsföring för det lilla företagetMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sun, March 19, 2017 08:40:31

Hur man lyckas med sociala medier i det lilla företaget. Vi träffar kommunikationsproffsen Andreea Bernicu och Michael Elowsson på Kreativ Kraft i Linköping. De berättar om digital strategi och deras metodik för att hjälpa företag att lyckas med sin digitala kommunikation och fler affärer.

Michael Elowsson är grundare och VD på kommunikationsbyrån Kreativ Kraft i Linköping. Andrea Bernicu är projektledare och digital strateg. Företaget grundades 2009. Michael har drivit webbbyrå sedan 1998. Idag jobbar de i huvudsak med marknadsföring i digitala kanaler. Men det händer att de gör en och annan annons för print, berättar Michael.

Blog image

Andrea Bernicu kommer ursprungligen från Rumänien där hon utbildade sig till lärare, och vidarebildade sig i Frankrike inom kommunikation. Hon har forskat inom antropologi, sociologi och bilder. Hon hade en stor passion för reklambranschen och ville verkligen förstå psykologin bakom en bild, och hur en bild kan påverka vårt köpbeteende.

Hur kommer det sociala medie-landskapet att se ut kommande året?
För Andrea är det som en virvel i huvudet som man blir neddragen i. Det händer hela tiden något nytt, nästa för mycket. En småföretagare har inte en chans att hinna i kapp. För det större företaget är det enklare där det finns en marknadsbyrå och pr byrå som hjälper till.

Varför sociala medier om det tar så mycket tid och händer så mycket?
Anledningen är att det är där din målgrupp befinner sig, oavsett vad du säljer. Michael Elowsson menar att i grund och botten handlar dem om att lära känna sin målgrupp, och ta reda på hur du kan nå ut till dem på bästa sätt.

För ett lokalt företag är marknadsföring i sociala kanaler ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra sig. Du kan marknadsföra dig mot en mycket specifik målgrupp till en låg kostnad. Dessutom går det att mäta effekten mycket bättre än till exempel en annons i tidningen.

Det första Kreativ Kraft gör med en ny kund är att göra en målgruppsanalys. Hur ser den ut och vad vill man uppnå med målgruppen med de insatser de gör.
Andrea menar att det är många småföretag som startar en Facebooksida bara för att alla andra gör det. Börja i stället med målgruppsanalysen och en psykografisk analys.

Det är en kartläggning av de som interagerar med varumärket. Vad pratar de om? När
pratar de om varumärket? Vad tycker de om? Vad har de för problem och hur kan vi lösa dem? Det är mycket psykologi på respektive plattform.

Under 2016 var det mycket prat om SOLOMO, Social Local Mobile. För en webbshop spelar det ingen roll vart kunden befinner sig. Det viktiga är att de delar samma intresse och är en del av samma målgrupp.

Ett exempel - Garden Girl

Gardengirl är ett Åtvidabergsföretag som startade av Petra Maison i liten skala för 10 år sedan. Men har det vuxit sig stort inom trädgårdsverktyg och trädgårdskläder för kvinnor. Nu har de en satsning på digitala plattformar med bland annat en webshow. Andrea har hjälpt dem med att definiera och hitta målgruppen genom undersökningar.

Det visade sig att The Gardengirl heter Veronica. Tidigare hade företaget fokus på de som handlade av dem, men inte de som interagerade med dem. Numera finns Gardengirl på Facebook, Instagram, Facebook och med en blogg. Där tänker man inte bara på säsongen utan vad som händer i "Veronicas" huvud, vad hon tänker på.

Det finns massor med verktyg för att analysera målgruppen på de olika plattformarna. Ett exempel är att de analyserar vilka ord som är vanligt förekommande i diskussionerna band fansen på Facebook. Dessa ord bakas i i bloggen och poster för att göra varumärket sökbart. Posterna måste ha rätt tone of voice. Istället för att prata till en stor grupp, eller alla, så pratar inläggen till avlåtaren Veronica.

Ett till exempel - Mantorps Däckservice

Ett annat exempel är Mantorps Däckservice som är rätt nystartat. De har bygge en ny fin verkstad, och deras utmaning är nu hur de lockar kunder till sig. Kreativ Kraft har hjälpt dem med deras nya hemsida och kommer även att hjälpa till med att komma igång med sociala medier. De finns på Google Places med 360 graders bilder. De vänder sig både till konsumenter (B2C) och till företag (B2B). Frågan är du hur man når ut till båda dessa målgrupper.

I deras fall har de valt att jobba med Facebook och Linkedin. Vi måste hjälpa våra kunder med vart de skall synas. De kanske vill synas överallt. Men vi kanske helt enkelt får bestämma åt dem att de skall synas på några utvalda kanaler och vara relevant där. Andrea har dels utgått från målgrupperna men också var personerna bakom företaget är vana att jobba med. I detta fall fanns de privat på Facebook och gillade bilar.

Det kan vara svårt för en företagare att riktigt känna sin målgrupp. Man är så uppe i sin egen verksamhet att det inte finns tid till att tänka efter, säger Michael Elowsson. Det kan också vara facktermer som används av företaget men inte av kunderna. T.ex. hjulskifte och däckbyte.

Lyssna på hela avsnittet här (23 min).

Läs mer om Kreativ Kraft.










Kreativa företag hittar de oplockade smultronenMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sat, March 11, 2017 22:33:07

Är du kreativ? Är ditt företag kreativt? Det handlar om hur kreativitet kan få företaget att växa och personalen bli mer motiverad. PG Wettsjö från EQP berättar historier om sig själv och andra hur kreativiteten skapat tillväxt och försäljning. Vi pratar om hur man skapar en kreativ miljö på företaget och hur trygghet och målbilder påverkar din egen kreativitet.

Blog image
Kreativitet är att gå utanför boxen och tänka på ett annorlunda sätt. För företag som törs gå utanför boxen kan det gå väldigt bra för. Ibland är det bara små förändringar som kan få avgörande betydelser för slutresultatet.

Att vara kreativ, lösningsorienterad och flexibel är tre egenskaper som hänger ihop. Kreativa företag hittar ofta nya vägar. Om du är ute och plockar bär och följer alla andra och deras stigar kommer du inte hita några bär. Om du däremot tar andra vägar så kanske du hittar bärställen där ingen annan har gått.

När PG Wettsjö var arton år startade han tilsamman med några andra företaget SOVA, som idag heter Sovabutikerna. I början handlade det om vattensängar som var helt nytt på den tiden. Deras norska kollegor och några svenska kollegor hade ett erbjudande om att testa en vattensäng i 30 dagar.

PG gick på gymnasiets ekonomiska linje och hade en lärare som inte tyckte att sälja vattensängar var någon bra idé. Det var invigning av en butik lördagen innan första advent 1984. På måndagen frågade läraren om hur många sängar PG hade sålt. -Tre stycken svarade PG. Då blev läraren tyst. Det läraren inte visste var att det skulle ta fyra månader innan den fjärde sängen såldes.

Att få 30 dagars returrätt på vattensängarna fungerade inte så bra. PG hittade därför på ett nytt sätt, att testa en vattensäng i 60 dagar för en krona. Det blev en lång kö av kunder som ville prova en vattensäng i 60 dagar. Det var egentligen samma erbjudande som innan men nu skrev PG att det kostade en krona. Dessutom stod det i det finstilta att kunderna måste betala för hemtransport, montering, bäddmadrass och returen. Det kanske kostade totalt 1500 kr att prova för en krona.

Effekten blev att oseriösa spekulanter inte ville prova vattensängen. Det blev än försäljningssucce och det gjorde att de kom in i sängbranschen. Senare började de även sälja vanliga sängar.

Företag som är kreativa hittar alternativa vägar att gå. En akilleshäl för många företag är att de gör som de alltid har gjort. Det gäller därför att finna vägar, piskor och morötter som får folka att göra lite annorlunda, som gör att man implementerar nya vanor.

Gyllene cirkeln
När man kommer som nyanställd till ett företag är det viktigaste elementär baskunskap om arbetstider, vad förväntas det av mig, vilka är mina arbetstider, vem är min chef osv. . Denna kunskap göra att man är trygg och mår bra. Det gör att vi får positiva bilder i hjärnan och blir bättre på att kommunicera.

Det omvända gäller om jag mår dåligt. Det ger negativa bilder i hjärnan och jag blir passiv, oflexibel och problemorienterande.

PG berättar om en kväll där han borde förbereda sig inför kommande dag, men frun
och barnen kräver sin tid. När allt är klart och han till slut får tid att förbereda sig kommer frun och frågar om de skall åka till Danmark på semester i på sportlovet. Han svara vresigt att vad skall vi där och göra. Hans fokus ligger inte på att planera sportlovet, han vill förbereda sig.

Om frun istället hade frågat PG om han ville åka till Danmark och fiska, vilken är hans favorithobby, hande hans attiyd varit en helt annan. Inga problem med barnen, hunden eller akvariefiskarna, säger PG, det fixar jag. Hur kommer det sig att han blev så aktiv, flexibel och lösningsorienterad? Jo, hans hustru placerade en bild i PG´s huvud som attraherade honom.

Historien visar hur man blir kreativ när man får en positiv bild i hjärnana. Det handlar om att skapa bilder i hjärnan. När man känner sig trygg då vågar man prova och då mår man bättre.

För att få kreativ personal skall du öka kunskapsnivån snabbt hos dem du anställer. I början har varje anställd en hög motivationsnivå och låg kunskapsnivå (om sin nya arbetsplats). Motivationen sjunker med tiden och kunskapen ökar med tiden hos en anställd på ett företag.

Är vi kreativa i Sverige?
I en del branscher är vi jättekreativa, i andra branscher befinner vi oss på 1800-talet säger PG. I vissa trafikskolor var det som tiden stått still i 30 år, samma gardiner och samma soffgrupp som när man tog körkort! Inom restaurangbranschen, bagerier och
konditorier har det hänt mycket, där uppskattas kreativitet.

Är det en fördel att vara kreativ i en okreativ bransch?
Både ja och nej. Är du mer kreativ än kunderna kommer ingen vilja köpa av dig. Det finns företag som gått i konkurs för de var två tre år före sin tid. Sen kommer någon annan ett år senare och börjar med samma sak.

All kreativitet måste ha ett syfte, och betala sig. Om inte kundern uppskattar din kreativitet så är den till ingen nytta.

Det var ett företag vars ägare måste lämna över ägandet till sina två söner. Den ena var en riktig kontrollör som hade ordning och reda på allt. Den andra var en individualist, idespruta och köpte saker för pengar han inte hade för att imponera på dem han inte kände. De gick ut och marknadsförde sig för några miljoner.

Hade den idesprutande brodern fått göra som han ville, att satsa på stora dyra projekt och inköp, då hade företaget gått i konkurs. Hade den andra ordningsamma brodern fått som han ville då hade kanske företaget också gått i konkurs. Det som behövdes var en blandning av båda bröderna.

Redan att starta ett företag är kreativt. Men gör det av rätt anledning din passion och ett behov på marknaden.

Lyssna på hela avsnittet här (23 min).

The Social Media Professor Niklas Myhr -om spridning, Donald Trump och InfluencersMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sun, March 05, 2017 08:06:59

The Social Media Professor är tillbaka och vi talar om sociala medier 2016. Vad hände under förra året? Hur får man ut sitt budskap? Vi talar även om Donald Trump och hans stil i sociala medier. Det är skillnad mellan hur amerikaner jobbar med sociala medier och svenskar. Vi kommer in på influencers och hur du kan dra fördel av dem.

Blog image

Niklas Myhr är en Piteåbo som hamnat i Kaliforninen och undervisar i marknadsföring och sociala medier.

Han har drivits av nyfikenhet och började studera på Linköpings Universitet och jobbade sen i Stockholm på IFL med praktikfall och intervjuade ledande personer runt om i världen. Han blev sen inspirerad av en fransk professor att studera vidare, som ledde till en doktorsgrad på University of Virginia. Ämnet var B2B marknadsföring och avhandlingen berörde global supply chain partnerships varav electronically mediated exchange var en faktor som studerades.

1999 var första gången Niklas undervisade kursen Internet Marketing. Det fanns en period under 2002-2003 då många trodde att internet var dött. Då var intresset för kurserna inte lika stort. Sedan tio år jobbar han som assistant professor of marketing på Chapman University i Kalifornien.

Vad hände inom sociala medier förra året?
Det kanske är bättre att ha lite färre men djupare inlägg än tidigare. Det är en viss tillbakagång på mer kvalitetsinnehåll. Den populära bloggaren Derek Halpern (http://www.socialtrigger.com) menar att man skall lägga 80 % av tiden på spridning och 20 % på skapandet. Det borde finnas en Content Igniter på varje företag, säger Niklas Myhr.

Du kan även promota ditt innehåll flera gånger. Lägg in en ny titel men med samma innehåll och lägg ut det igen.

Experimentera gärna med nya plattformar som snapchat och musically. Fråga dina barn. Studera hur andra gör, som till exempel Gary Vaynerchuck. Det en 12 åring gör idag sprider sig snabbt till högre åldrar.

Om du inte är en van facebookanvändare så kanske det första steget är att du börjar använda den funktionalitet som finns där. Gå igenom din vänlista och se vilka du inte har haft kontakt med. Hör av dig till dem, gilla och dela deras inlägg. Gör du inte det tror Facebook att du inte gillar deras inlägg. Fundera på hur du kan utöka ditt nätverk med de som liknar dina vänner.

Det handlar om att definiera sina mål och sedan fundera på hur sociala medier kan stötta i att nå de målen. Till exempel om du vill jobba inom reklambranschen på Manhattan så söker du upp tidigare studenter från din skola som jobbar där på Linkedin och kontaktar dem.

Idag blandas jobb och privatliv i högre grad på Facbook än tidigare. Det samma gäller Linkedin som börjar likna Facebookflödet, med mer konversationer och lättsamma inlägg.

Niklas Myhr själv delar med sig rätt mycket av sitt liv. Men han tillämpar strategisk transparens, dvs är öppen med vad han inte tar med som religon och politik. Men det har ställts på sin spets på sista tiden på grund av Trumpeffekten. Senast igår fick Niklas en förfrågan från ABC [http://abc.go.com/] om att kommentera Trumps senaste tweet. Det kan man göra utan att bli politisk, menar Niklas.

Bland Niklas Myhrs vänner i social media Sverige är det många som har gått ut och öppet fördömt Trump. Det har blivit som en accepterad åsikt. -Jag lever i en miljö i Kaliforninen där invånarna inte självklart tycker att Donald Trump är knäpp i huvudet, säger Niklas Myhr.

Hur är Trump på Sociala medier?
Han vet att han vunnit presidentvalet för att han struntat i konventioner. Det var många som trodde att Donald Trump skulle bli mer normal efter primärvalet. Men han körde samma stil rakt igenom som en murbräcka. Samtidigt som det varit frånstötande för de som inte gillar honom, har det varit tilldragande för de som gillar honom. Han verkar ha bestämt sig för att få dem som gillar honom att gilla honom ännu mer, och strunta i alla andra, säger Niklas Myhr.

För en polariserad politiker som Trump har det fungerat. Han har kommit undan med saker som inte varit politiskt acceptabla för tidigare politiker. Det har blivit en ny norm som gäller för honom på Twitter. Han blandar känslor, politik och familjeaffärer på sin twitter. Men han är spontan och säger vad han tycker.

Om Trump gör till vana att twittra direkt efter att ha haft ett telefonsamtal eller möte med en viktig person, kommer även hans tystnad på twitter att säga något om mötet! Det finns många som således sitter och försöker dra slutsatser av hans tystnad, menar Niklas.

Skillnader mellan Kalifornien och Sverige i Sociala medier?

Många i USA som ger sig in i sociala medier kastar sig in i det till 100 %. Det kan gå snabbt från en hobby till ett jobb. I Sverige kanske vi inte satsar lika intensivt och kanske inte heller tror på den effekt som sociala medier kan ha för sin verksamhet. Det har lite med den amerikanska entreprenörsoptimismen som tror att sociala medier skall göra dem rika. Men det är många som inte lyckas, säger Niklas.

Niklas Myhr gillar den amerikanska optimismen med personer som kastar sig in i nått, men kanske kraschar. Men så kanske de kommer tillbaka med något nytt nästa år. I Sverige kanske vi inte tar så stora kliv och har en ödmjukare stil.

Niklas kommer att delta på Social Media Marketing World, det största eventet inom branschen, http://www.socialmediaexaminer.com/smmworld/ 22-24 mars i San Diego. Det kommer som vanligt att handla social media tools, the new shiny object. Den andra sidan handlar om den mänskliga sidan och hur man gör det på sociala medier. Influcencer marketing kommer också vara ett hett ämne, och vilka verktyg som finns för att hitta rätt influencers, och inte bara de superetablerade.

Alla framgångsrika entreprenörer använder sociala medier i kombination med andra sätt att synas. Verkliga möten är också viktigt och stödjer relationsbyggandet på nätet.
Vem är den typiska social media personen?

Många tror att det inte finns intresse för deras tråkiga facebookliv.
Om man bjuder lite mer på sig själv så kanske personer i din periferi upptäcker dig och tycker att det du gör är intressant. Man kan även begränsa synligheten i inlägg genom att bara visa dem för vänner eller vänners vänner. Det kallas för dark social media.

Den kommande generationen personer på sociala medier är inte alls så öppna som vi först trodde de skulle vara. Yngre människor har ofta stängda rum i sina nätverk, och för att komma in i dessa krävs ännu högre grad av permission marketing som Seth Godin pratar om.

Niklas Myhr kommer att var med på Summit dot live (http://summit.live/) i Los Angeles. Han kommer även starta livestreama via siten professor.live.

Social media manager - finns den kvar?
Den kanske finns men i en annan roll. Det handlar inte om att ha en person som tar hand om all social media på ett företag. Det är en person som ser till att det kommer ut uppdateringar från hela företaget och att det delas. För att hinna med att skapa innehåll på flera konton måste det finnas fler som är inblandade på företaget.

Du bör fråga dig om man skall organisera sociala medier per plattform, eller på innehåll (t.ex. långa och stora poster och korta enkla).

Lyssna på hela avsnittet här (45 min).

Länk till The Social Media Professor.






















Content marketing - det skalbara mingletMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sun, February 26, 2017 08:12:28

Content marketing är ett sätt att bygga förtroende hos en publik, genom att ge av sitt kunnande, som sedan leder till fler affärer. Du kanske redan jobbar så idag utan att veta om det! Thomas Barregren och Pia Tegborg vet hur man lyckas med detta, och har hjälp företag med Content marketing sedan 2013. Men det är flera moment som krävs och fallgroparna är många. I denna bloggpost berättar Thomas och Pia hur man gör det analoga minglet digitalt och skalbart och hur det kan omsättas i affärsnytta.


Content marketing är ett sätt att arbeta med marknadsföring istället för att pusha ut ett budskap på traditionellt vis. Istället levererar du värde till dina mottagare. På så sätt bygger du ett förtroende hos din publik.

Vad har hänt under tre år med content marketing?
På den tiden visste inte Thomas och Pia vad det var. Thomas hade en webbyrå och jobbade på detta sätt med seminarier, böcker och bloggposter. Men han kallade det inte för content marketing. De märkte dock att arbetsättet driver affärer, större kunder, kompetentare personal och ett växande företag.

Med KNTNT ville de föra ut denna metodik till andra företag och hjälpa dem göra samma typ av tillväxtresa som de själva.

Under 2013 började termen Content marketing att sprida sig så att idag har de flesta marknadsförare ett hum om vad det är. Idag är det något som ingår i alla marknadsförares verktygslåda.

Blog image

Det finns dock mycket kvar att göra
Nu kommer många som de tidigare ville ha som kunder och knackar på för att de vill göra content marketing, att följa en metodik som bygger förtroendekapital och driver en affär. Fortfarande vet de flesta inte hur man skall göra detta. Vilken affärsnytta har det, hur mäter vi effekten och hur skall vi sätta upp det? Hur jobbar vi med distribution och konvertering?

Pia menar att det fortfarande finns en stor begreppsförvirring kring content marketing.

Många har förstått att det finns en kraft i detta och jobbar på ett likartat sätt. Företag har whitepapers och säljpresentationer som används i slutfasen av köpresan. Men frågan är hur man får igång köpresan från början. Hur kan man få dessa företag att tänka på hur köpresan kan startas? Hur kan vi hjälpa kunden längs köpresan och svara på de frågor som uppstår, undrar Thomas Barregren.

Man måste börja med affärsnyttan för att sälja in det internt. Det är viktigt att alla ledande personer på företaget samlas kring målet på 2-3 års sikt. Vad krävs för att vi skall nå dit? Det måste till en förändring någonstans, och vad är dessa förändringar för något? Försök att identifiera och förstå förändringarna. Identifiera sedan vilka av dessa förändringar som vi kan vi driva på genom smart kommunikation.

Då kan vi identifiera ett beteendemål, som är beteende hos en eller flera målgrupper, när det tar sig från punkt A till punkt B. Man kan då mäta hur många som ändrar beteende eller rekommenderar till andra. Målet för kommunikationsarbetet blir ett ändrat beteende som man sedan mäter mot.

Det är därför viktigt att få med alla intressenter för att kunna sätta rätt affärsmål. Vilka målgrupper måste vi då påverka för att förändringen i beteende skall äga rum? Var i beslutsresan skall vi vara med content marketing, traditionell marknadsföring och försäljning? Man hittar då vilken plattform som fungerar som samlar målgruppen vars beteende man vill påverka. Hur hittar och driver vi personer till plattformen?

Hur skall de som inte jobbar digitalt och bara med relationer komma igång?
Thomas Barregren menar att just den gruppen har det förspänt. Dessa kommunicerar redan på mottagarens villkor, t.ex. vid mingel. Content marketing handlar egentligen om ett skalbart mingel. Man bygger ett mottagarvärde, men det måste finnas en strategi för att göra det kostnadseffektivt. En annan förutsättning är att använda modern teknik som inte behöver kosta speciellt mycket.

En wordpressida och ett marketing automationsystem behöver inte kosta så mycket. Man tar reda på vilka som läser vad på hemsidan. Dessa kan sedan segmenteras för att skicka relevant information till dem i framtiden.

Hur får vi spridning och blir funna?
Med sponsring och smarta kopplingar till t.ex. facebook kan rätt personer exponeras för rätt budskap.

De som lyckats?
Midroc är ett exempel på företag som lyckats med content marketing som äger World Trade Center Konceptet. De har ett webbmagasin som det går att prenumerera på. Därmed blir prenumeranterna spårbara.

Det som alla kunder hos KNTNT har gemensamt är att det finns någon i företaget, ofta VD eller marknadsansvarig som förstått kraften i Content marketing för att driva försäljning och affärer. Priset för att göra detta är pengar eller tid för någon som skall skapa och sprida innehållet. Man måste lägga lite pengar på det annat fungerar det inte.

Med rätt verktyg kan man göra mycket. KNTNT jobbar själva med flera verktyg, nyhetsbrev, blogg, frukostseminarier och podd. De har cirka 5000 besökare till hemsidan per månad och skriver tre blogg poster i veckan, ofta med en gästbloggare.

Deras nyhetsbrevet har 2500 mottagare, varav 50 % öppnar och 30 % klickar vidare. De som klickar vidare är de mest intresserade och de får inbjudningar till seminarier och utbildningar.

Podcast är ett intressant alternativ till Linkedin. Man bygger en nära relation till sina lyssnare med en podcast, säger Thomas Barregren.

Content marketing handlar om att ge av det man kan, som leder till att några av de som får, konverterar till kunder.

Då fungerar inte content marketing
När man inte sett till att få det förankrat i ledningen. När man bara gör content skall göras fullt ut, kopplat till affärsnyttan, distributionen och konverteringen. Annars kan du inte lita på resultatet, menar Thomas.

Man måste vara uthållig, hålla på länge och inte tänka kampanj, säger Pia Tegborg. Mikael Dahlén och Sara Rosengren på Handelshögskolan i Stockholm har gjort studier på detta, the advertising equity. De kommer fram till att den som kommunicerar samma typ av innehåll under lång tid bygger kommunikationskapitalet. Det är ett kaptial som gör att mottagaren är villig att lyssna på vad du har att säga.

Den adderande effekten uteblir om kommunikationen sker i ett antal kampanjer.

Idag måste man betala de sociala kanalerna för att få spridning. Därför är din egna plattform ännu viktigare. Du genererar egna användardata för de som kommer och besöker din plattform. Från detta kan du göra olika segmenteringar.

Om du vill få spridning på Facebook så laddar du upp din segmenterade målgrupp och ber facebook skicka den även till en look-alike-publik på 1 %. Om man då lägger en peng på spridning kommer dessa personer se att artikeln var intressant och kanske skriva upp sig på nyhetsbrevet, säger Thomas Barregren.

Ta diskussionen med VD och få en förståelse för detta och att det tar tid. Ha även en genomtänkt distribution och konverteringsplan så kommer du att lyckas.

Lyssna på hela avsnittet här (38 min).

Besök KNTNT´s hemsida och läs mer om Thomas & Pia.


Lyssna på KNTNT Radio - deras egna podd

Lyssna på första gången Thomas och Pia var med i Entreprenörsdriv.















Scener ur ett säljarliv - från säljkung till säljcoach med Björn StridMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sat, February 25, 2017 12:17:41

Björn Strid är tillbaka och berättar om dagarna som säljare på Hemglass, TNT, Swiss Post och DHL. Hur gjorde han för att ständigt slå säljrekord? Och hur blev han till slut säljcoach? Hör detta rätt långa avsnitt med Björn. Lyssna också på avsnitt 143 med Björn!

Björn sitter i sin Hemglassbil i god tid och 16:00 satte han på hemglassmelodin. När han stannade till klev han ur bilen. Kom det inte några kunder så delade han ut reklamblad på gatan där han stod. Han kanske också lade ett litet kort där det stod "Har ni missat hemglassbilen så ring mig".

Blog image

Han var på jobbet två timmar innan arbetspasset började för att glassen skulle vara riktigt kall. Han förberedde allt och fyllde på.

Han delade ofta ut stamkundskort och gav extrapaket glass gratis. Han sstod alltid vid bilen på ett sätt så att han såg vad kunderna tittade på och ville ha. Det blev som en behpvsanalys.

Björn frågade vad som händer i helgen som ev kunde leda till ett kompletterande köp. Ibland sålde han extra dataspel till de som det passade för.

Försäljningen byggde på ett genuint intresse på vad kunden riktade sin uppmärksamhet på.

Hur hann du allt detta?
Om Björn låg efter i tiden blev det inte så mycket merfösäljning. oCh omvänt om han låg före så gav han kunderna mer tid.

Björn delade ut glass till hundar, vars ägare ibland köpte glass. Han hade alltid ett ställe att åka till före och efter turen. En tur består av 70 stopp. Sen tillkom Björns extra stopp som totalt blev 90-100 stopp.

Ett femtiotal kunder hade Björn nog fått oavsett vad han hade gjort på en kväll. Allt annat var den försäljning som Björn byggde upp med många små knep.

Tiden på TNT
Där var det mycket mer professionellt med rekryterade personer vart man än kom. Det märkets på klädsel och beteende. På Hemglass var det många personer som jobbade av olika orsaker och kanske inte bara hade passion för sälj, utan mer att ha ett jobb, säger Björn.

En dag på TNT började tidigt för att kunna lära sig. Han passade på att ringa till VD på morgonen. Det kunde hända att han kunde ha tre av dagens viktigaste samtal redan innan de andra säljarna hade kommit.

Man blir en länk mellan kundtjänst och säljjobbet. Det var att svar på inkommande samtal från kunder och ringa på listor. Det var mycket aktivitet redan från start. Det ger energi till hela kontoret. På förmiddagen var det ofta ett möte vid kl 10, lunchmöte och ett par möten till på eftermiddagen. Sen avsslutade han dagen på kontoret.

De flesta kunderna var i närheten så transporterna inte blev så långa. Det gällde att ta möten som låg nära varandra för att hinna med.

Björns viktigaset uppgift på TNT var att få ut sitt namn och varumärke till så många som möjligt. Han la ut fiskenät och krokar hela tiden för att fånga potentiella kunder. Kravet var göra minst tio besök per vecka, som skullle bokas upp själva. Det gällde att få ut mycket av varje kundbesök. Björn frågade alltid efter referenser på andra som han kunde besöka, konkurrenter eller leverantörer.

Ibland var det tufft, när man inte kom igång med besöken. Speciellt efter ledigheter kunde det vara lungn, berättar Björn.

Han gillar att jobba under press, så det blev sällan något problem för Björn med kravet på att gära ett visst antal kundbesök. Det var en positiv stress.

Björn hamnade i ett läge på TNT där det enda alternativet var att sätta högsta fart. Det resulterade i 150 nya kunder på tre år, cirka en i veckan. Mycket av framgången var ett vinnande beteende, och ett eget ansvar för sina handlingar. Det gillar kunderna. För att det skall bli en affär krävs det att kunderna gillar dig och att de förstår vad som skall köpas. Med dessa två komponenter blir det lätt en affär!

Björn har tänkt att aldrig komma i konflikt med kunder. Skulle det ändå hända så måste man ta sitt ansvar och ordna upp det.

Efter TNT började Björn på Cerina Consulting. Även om han bara jobbade där i tre månade så är tre av hans bästa vänner idag från det företaget. Efter en kort tid på Cerina hörde Swiss Post av sig och ville anställa Björn.

När Björn började på Swiss Post var han etablerad och kände marknaden. Han visste vad som förväntades av honom. Dessutom var självförtroendet på topp!

Han ringde runt till alla sina kontakter från TNT tiden, och sade att han var på Swiss Post. Tyvärr skapade slutet på TNT ett hämdbegär hos Björn som ge igen till TNT.

På Swiss Post jobbade Björn i alla led hos kunderna. Han var nyfiken på allt hos kunderna, som tycket det var trevlig att berätta om sig själva. Det ledde till att han mde tiden visst mycket om kundens verksamhet. Och det ledde till öka förtroende eftersom kunderna märkte att han visste vad han pratade om.

Som säljare måste du visa intresse för kundernas verksamhet!
Björn menar att många säljare inte gör det mest enkla i försäljning, att visa intresse för kunderna. Det beror på brist på motivation och förståelse för kunderna och egna insikter i vad man gör, menar Björn.

För att lyckas som säljare måste du ha mycket aktivitet, och jobba i intervaller med uppryckningar, säger Björn.

Efter Swiss Post började Björn på DHL. Där började man med att ringa alla sina gamla kunder. Men mitt i allt detta hade DHL vunnit en stor upphandling till Sandvik Coromant. Detta blev Björns ansvarsområde som key account manager. Det var en roll med stor pondus och internt inflytande.

Björn var även produktansvarig på DHL med 300 säljare i Norden till sitt förfogande. Då blev jobbet att utbilda, föreläsa och göra sambesk. Han visade hur de skall sälja sina produkter.

Efter tiden på DHL startade Björn eget företag och utbildade sig till säljcoach. Förra året arrangerade Björn säljdagen Tribune, med Fredrik Eklund på ett stort event med 1000 deltagare. Om detta säljevent kan man höra mer av i Säljpodden.

Som säljare får du inte vara rädd för förändring

Björns säljtips
Du måste ha en glädje i ditt säljarbete
Bestäm dig för att göra ditt bästa på ditt nuvarande jobb
Se dina kunder som människor och försök lära känna dem.
Om du har ett sant intresse för ditt säljjobb kommer säljtekniken av sig själv.


Björn Strid hittar du på www.eqp.se .

Lyssna på hela avsnittet här (47 min).









Hans sålde mer glass på vintern än de andra gjorde på sommarenMarknadsföring & försäljning

Posted by Tomas Tränkner Sat, February 18, 2017 11:11:11

Björn Strid var Hemglassförsäljaren som sålde mer glass på vintern än de andra gjorde på sommaren. Han berättar hur det gick till och sin drivkraft för försäljning. Vi får veta hur han slog säljrekord på TNT, Swiss Post och DHL.

Idag är Björn Strid är föreläsare och utbildare på EQP Business School, en ny kollega i gänget på EQP. Hans stora passion är försäljning, som kommer från hans pappa som jobbade som säljare på Coca Cola.

Blog image
I februari 2016 arrangerade Björn supersäljardagen Tribune på Stockholm Water Front med band andra Fredrik Eklund och Robert Aschberg.

Stjärnsäljaren på Hemglass

Björn började som chaufför och säljare på Hemglass som 19-åring, direkt efter värnplikten. Han gav allt han hade på Hemglass och kom till jobbet 1,5 h innan start, för att lasta och att det skulle bli tillräckligt kallt i glassbilen. Andra säljare kom precis innan och kastade in glassen, gjorde sin runda och åkte hem sedan.

Björn ville sälja och nå sina resultat. Av en slump råkade han stå på Statoil en kvart innan turen skulle börja. Då kom en kund och frågade om den fick handla. Han gjorde detta till en rutin, att alltid stanna på en mack en kvart innan turen börjar.

Det ledde till att det kom tre till fem kunder på den där kvarten på Statoilmacken. Kunderna på macken var köpbenägna och kunde handlar tre förpackningar glass. Det kunde bli 300 kr, och fem sådana kunder gav en försäljning på 1500 kr, innan turen ens börjat. Försäljningsmålet på en dag var 10 000 kr.

Efter turen svängde Björn i på Stora Alby utanför Upplands Väsby. Där bodde kusken Stig H Johansson. Bredvid bor dottern Tova som är gift med hockeyspelaren Challe Berglund. Stig H kunde handla för 300 kr, och dottern och dess grannar för 1200 kr, total 1500 kr efter turen.

Dela upp säljmålen

Björns tips är att dela upp säljmålen i små delar. Han ville tjäna pengar och på Hemglass hade de en låg fast lön och en större rörlig del. Han tog reda på vad som krävdes för att hamna bland de fem bästa säljarna på sin depå. Det skulle innebära att han tjänade 5000 kr mer i månaden.

För att komma upp till topp fem säljarna behövde Björn bara sälja för 500 kr mer per dag. Det visade sig vara lätt att åstadkomma. I varje säljmoment frågade Björn om de inte skulle ha t.ex. bröd, räkor eller något annat? Det höll han på med i sex år.

En dag såg Björn Strid en annons från Poolia som sökte 100 nya säljare. En av rekryterarna fick hans ansökan och tyckte att logistikbranschen kanske skulle passa för Björn. Han fick jobb som säljare på TNT.

Från glass till paket
Det började inte så bra på intervjun, som skedde på engelska. Björn fick frågan "Why should we hire you?", han svarade "well, i have been the best sailor for four years in a row, selling icecream". Som tur var fanns det en svensk som trodde på Björn och såg till att han fick jobbet.

Idag har vi inte tid att ta någon under våra vingar. Och detta är ett misstag många entreprenörer gör, att ha för bråttom säger Björn. Stirra dig inte heller blind på CV´t, se även efter om det finns en glöd och drivkraft hos personen du rekryterar. Om du är osäker på en person, ta fram ett arbetstest som du låter personen utföra, och se hur det går.

På TNT hade de ett nordiskt säljmöte där en person, mr X, inte var nöjd med säljsiffrorna och sade "We have people here that are bold, fat and lazy". Björn tittade sig om i rummet och undrade om det var någon mer som kände sig träffad. Han tänkte då att antingen så ger han järnet eller så får han sparken.

Han valde det senare, och ringde 60 samtal om dagen i en månads tid. Det är vad en normal säljare gör på ett år. Det resulterade i 150 nya kunder och omsättning 22 miljoner kr under de tre år han var på TNT. Det var dubbelt så mycket som hans kollegor sålde för.

Björn blev erbjuden jobb på Swisspost, och där hände samma sak. Han tog med sig en hel del kunder från TNT delvis som hämnd på mr X. Bakgrunden till hämnden beskriver Björn utförligt i sin bok "Låt hjärtat slå ditt säljrekord".

Efter Swiss Post började Björn på DHL, och byggde upp deras e-handel för bland andra Sandvik Corman med 23 länder. På DHL var det första gången någon kom fram till Björn och sade att han var den bästa säljaren de någonsin träffar. Han hade aldrig tidigare fått sådan feedback.

Om du som entreprenör har kniven mot strupen, sätt fart menar Björn Strid.

Kontakta Björn Strid: www.eqp.se

Lyssna på hela avsnittet här (20 min)-









PG Wettsjö om vattendammsugaren Rainbow - uppgången - fallet och vägen tillbakaFörändringsarbete

Posted by Tomas Tränkner Sun, February 12, 2017 11:31:51

PG Wettsjö, den fantastiska föreläsaren och säljutbildaren, berättar om sitt företag Norrskenet och vattendammsugaren Rainbow. Från otrolig framgång till platt fall i mitten på 1990-talet. Vi får veta bakgrunden och orsaken till att företaget gick i konkurs. Vilka lärdomar drar man av en sån upplevelse, och hur kände sig PG under denna period? En spännande berättelse.

PG har tidigare varit med i poddavavsnitt 57. Han är säljutbildare och föreläsare, men också framgångsrik företagare. Men vid ett tillfälle gick företagandet inte så bra, det ledde till konkurs.

Blog image

Det var företaget Norrskenet AB som sålde vattendammsugaren Rainbow. De hade en organisation med över hundra säljare, en stor framgångssaga. De blev hyllade i media, astma och allergiförbundet och skidlandslaget rekommenderade dammsugaren.


Vattendammsugaren Rainbow

De hade gått ut och förklarat hur bra vattendammsugaren var. En vanlig dammsugare har en ihålig påse, med en motor som suger luften genom påsen så att dammet stannar i påsen. Men det betyder att det är luft och partiklar som går rätt genom påsen och genom dammsugarens filter. Partiklarna kan vara mögelsporer, kvalster och pollen.


Vattendammsugaren fungerade som en skurhink med separator, allt slängdes ner i vattenbehållaren, som sedan hälldes ut. Alla partiklarna bands i vattnet istället för att åka ut i luften.


Tyska tester mot svenska tester

Tester från Tyskland visade att det var minder partiklar i luften efter att man använt deras vattendammsugare, än traditionella dammsugare med påse. Sen gjorde svenska Statens Provningsanstalt en test som visade raka motsatsen. Testet var rätt gjort men problemet var att de använde helt nya dammsugare, med nya hepa-filter. På den tiden kostade ett hepafilter 1000 kr.


I en skurhink byter du vattnet efter varje gång, till skillnad mot ett hepafilter som får sitta ett tag. I testet jämfördes vattedammsugaren mot helt nya traditionella dammsugare med nya filter. Det visade sig då att vattendammsugaren inte alls var bättre.


SP´s testresultat blev en stor mediagrej. Och över en natt så tappade de hela marknaden. PG Wettsjö blev utmålad som en lögnare i media. Han var med i TV´s Rapport som andranyhet efter Bandidos.


Att bli uthängd som en lögnare, när man försöker vara ärligt, var en presetigeförlust, speciellt inför vänner och bekanta, säger PG. Det var svårt att gå runt till alla och förklara hur det egentligen var.


Varför blev det sådan mediagrej?
-Jag vet inte. Jag hade varit hyllad i Uppsala nya tidning, och helt plötsligt stod det "Wettsjö ljuger" på löpsedlarna. Innan SP-rapporten kom ut var det full fart på säljarna som kände sig stolta och optimistiska. Men vi kom fort ner på jorden. Journalister och media är inte alltid så ärliga, säger PG Wettsjö.


Vattendammsugaren var stor i USA och i många europeiska länder. De tänkte att den skulle bli stor även i Sverige. Det hade fungerat väl med hemförsäljning, så länge säljaren tror på sin produkt. Men när familjer, släkt, grannar och andra hör om all negativ kritik för vattendammsugarna så blev det omöjligt för säljarna att fortsätta.


De första testrapporterna om vattendammsugarens egenskaper som kom från Tyskland var mycket postitiva, det var en fantastisk produkt helt enkelt. Den är fortfarande bra och jag vet flera som använder den idag 2017, säger PG.


Men när Statens Provningsanstalt (SP) och Konsumentverket gick ut och sade att det säljarna sade om vattendammsugaren inte stämde, då blev det en rejäl rekyl för företaget. I början tänkte PG att mediahysterin skulle lägga sig och att säljkåren kommer tillbaka.


Försäljningen rasade

Istället rasade försäljningen och företaget stod där med höga fasta kostnader och inga intäkter. Det gick inte att minska kostnaderna tillräckligt snabbt på grund av uppsägningstider etc.


PG Wettsjö hade innan dess varit egenföretagare i många år, och startat upp Sova-butikerna i Sverige. Det startade på 80-talet och under en period när räntorna var skyhöga blev det några tuffa år. PG trodde inte att han skulle uppleva något liknande igen. Men så blev det.

På något sätt tänkte han att detta är bra
Man lär sig något, säger PG. Om något händer så brukar han tänka att det finns något bra i det.

Det var en tuff period rent allmänt för PG i samband med SP´s rapport om dåliga testresultat för deras dammsugare. De hade köpt radhus och aktier som rasade i värde. Men PG tänkte hela tiden att det finns något bra med det, även om han inte förstår det där och då.

Det bästa med hela processen med vattendammsugarna var säljarna som de utbildade. PG upptäckte att säljutbildarna i Sverige inte var speciellt bra. På grund av all säljutbildning de höll internt så blev de duktiga på det. Företaget Norrkskenet hade hela tiden satsat mycket på utbildning av sina säljare, i säljteknik, kundservice, presentationsteknik och produktkunskap.

Det var kanske därför som PG senare fick jobb som försäljningschef på Tidax, ett Uppsala Universitetsföretag, och senare på norska Eurobusiness School.

Det gick ganska fort när de märkte att skeppet höll på att sjunka. Den bank de hade under denna period var en stor stöttning för PG, speciellt en bankdirektör i Uppsala. Han var också PG´s bästa referens när han sökte jobb senare.


Var ärlig

Var ärlig mot dig själv och din omgivning. Berätta rätt upp och ner för banken och underleverantörer hur sifforna ser ut. Då får du de som förstår dig och kan hjälpa dig. Det finns de som gått i personlig konkurs som inte varit ärliga. Det värsta var inte att de varit oärliga mot frun, banken och kollegor. Det värsta är att de varit oärliga mot sig själva. Man tänker att detta kommer lösa sig, men det slutar med dubbel förskräckelse. Och då bränner man nog många broar inför framtiden, säger PG.


Jag skulle aldrig mer bli företagare, sade PG efter att hans företag med vattendammsugare gått omkull. Men det norska företaget Eurobusiness School, där PG jobbade som föreläsare och utbildare, ville att han skulle bli delägare, för att de inte ville att han skulle sluta. Och på så sätt kom han tillbaka som företagare igen. Han fick aktier i företaget med löfte om att jobba kvar.


Sen gick det några år, och PG fick ännu mer aktier mot att han jobbade kvar. Sen ville Eurobusiness School göra en storsatsning i Sverige. Men det var inte PG så pigg på av förklarliga skäl. Han sade att de ville satsa på kvalitet, inte kvantitet och bra föreläsare, inte många föreläsare osv.


PG och en kollega fick möjlighet att köpa ut en del och bilda EQP Business School. Det företaget fick senare Gasellpriset. Paradoxen var att när PG satsade på att bli egenföretagare då gick det inte bra. Men när någon annan gjorde att han blev det, då gick det bättre.


När PG fick jobb som säljare på Tidax hade han inte någon större drivkraft. Men när han fick föreläsa och fick en massa positiv feedback gav det en viss tillfredställelse.

Det är något i allt jobbigt som sker även om jag inte alltid förstår det, det finns alltid ett värre alternativ.


Man måste ta sitt eget ansvar, och inte skylla på någon annan text media och journalister. Annars kan du bli bitter och anvarslös, utan möjlighet att påverka din situation.


Att gå i konkurs är en dyr studieskuld helt enkelt.

Läs mer om EQP Business School här: www.eqp.se

Lyssna på hela avsnittet (26 min) här.